MES416 Industrial Robots and Manufac. Automation

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MES416
Ad Industrial Robots and Manufac. Automation
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NECDET GEREN


Dersin Amacı

Dersin temel amacı sensörler, kontrol sistemleri, hareket eyleyiciler, endüstriyel robotlar gibi önemli otomasyon bileşenlerini öğreterek, otomatik imalat sistemlerinin tasarımını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Giriş ve otomasyon; Otomasyon için tasarım gereksinimleri; Otomasyonun temel bileşenleri; Parça taşıma ve mekanizasyonu; Endüstriyel otomasyon için sensörler; Otomatik üretim ve montaj; Endüstriyel robotlar; Endüstriyel robot programlama; İmalat hücreleri ve Bilgisayar Destekli Üretim (CIM)

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Industrial Process Automation Systems: Design and Implementation 1st Edition B.R. Mehta Y. Jaganmohan Reddy Hardcover ISBN: 9780128009390 Imprint: Butterworth-Heinemann Published Date: 26th November 2014 Automated Manufacturing systems: Actuators, Controls, Sensors, and Robotics S. Brian MORRIS ISBN-0-07-113999-0 Mc-Graw Hıll

Notlar

Robotic Industrialization: Automation and Robotic Technologies for Customized Component, Module, and Building Prefabrication Thomas Bock, Thomas Linner, 2015


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İmalat otomasyonunun sağladığı yararları ve şartları dikkate alarak üretim sistemlerinin otomasyonuna karar verir.
ÖÇ02 İmalat otomasyon çeşitlerinin (katı, programlanabilir vb) karekteristik özelliklerini bilir ve uygun otomasyon biçimine karar verir.
ÖÇ03 İmalat otomasyonu uygulamalarında makine tasarımını kolaylaştıran yöntem ve ilgili temel prensipleri bilir.
ÖÇ04 İmalat otomasyonunu kolaylaştırabilmek için ürüne montaj için tasarım kurallarını uygulayabilir.
ÖÇ05 Sensörler, kontrol sistemleri ve aktuatörler gibi İmalat otomasyonunun temel yapı taşlarını seçer ve kullanır.
ÖÇ06 İmalat Montajı için parça taşıma, besleme, oryantasyon için çözümler bulur.
ÖÇ07 İmalat otomasyon çözümleri için uygun endüstriyel robotları seçer.
ÖÇ08 Robot programlama mantığı ve temel programlama yaklaşımını edinmiştir.
ÖÇ09 Geri besleme bilgisi sunan sensörleri imalat otomasyon çözümlerinde seçer ve kullanır.
ÖÇ10 İmalat-hücre (cell) sistemleri ve kontrol sistemlerini otomasyon çözümlerinde kullanabilmek için temel seviyede tanır
ÖÇ11 Bilgisayar destekli üretim (CIM) hakkında bilgi sahibidir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 OTOMASYONA GİRİŞ; Giriş, Dersin amacı, Otomasyonun gelişimi, Hedefler ve otomasyon uygulaması, Otomasyon çeşitleri, Katı otomasyon Ders notları Bölüm 1 çalışılmalı-, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Programlanabilir otomasyon, Esnek otomasyon, Makine güvenilirliğinin sağlanması Ders notları Bölüm 1 çalışılmalı-, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 OTOMASYON İÇİN TASARIM GEREKSİNİMLERİ; Giriş, Montaj için parça tasarımı, Simetri için tasarım, İç-içe parça geçmesi, Besleme için tasarım, Parça yerleştirme için tasarım, Bağlantı elemanları Ders notları-bölüm 2 çalışılmalı, DFM ve DF(X) ile ilgili kaynakları araştır, kaynak ve yardımcı kitaplar, DF(x) ev ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Otomasyon prosesini kararlı hale getirme, Eş zamanlı mühendislik kullanımına neden olan faktörler, Eş zamanlı mühendislik Ders notları-bölüm 2 çalışılmalı , Eş zamanlı mühendislik ve istatistiki prosess kontrol (SPC) ile ilgili kaynak araştırması yapılacak, kaynak ve yardımcı kitaplar,. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 OTOMASYONU OLUŞTURAN TEMEL BİRİMLER; Sensörler, El kumandalı anahtarlar, Sınır anahtarları, Yaklaşım sensörleri, Fotoelektrik sensörler, İnfrared sensörler, İnfrared teorisi, Emissivite belirleme, Fiber optic kablolar, Lazerler. Ders notları-Bölüm 3 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
6 Transdüserler, Analiz cihazları, Bilgisayar ve sayıcılar, Zaman ayarlayıcılar, Barkod okuyucular, Optik enkoderler, Programlanabilir mantıksal control (PLC) sistemleri, Pnömatik-hidrolik eyleyiciler, Selenoidler, Röleler, Sürücüler, Elektrik motorları, Adım ve servo Dc motorlar, kinematic bağlantılar Ders notları-Bölüm 3 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
7 PARÇA TAŞIMA MEKANİZASYONU; Parça besleme, Besleme kaynağından gelen parçaların benzeşimi, Hareket ve parça taşıma, Parça konum seçimi ve red etme. Ders notları-Bölüm 4 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Parça taşıma araştırması, Besleyici açıklık performansı, Besleyici verimi, Dikdörgen prizmatik parçaların oryantasyonu, Etkinlik-verim, Parça aşınma ve zararı, Gıda oryantasyonu, Kısmi otomasyon Ders notları-Bölüm 4 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
9 ENDÜSTRİYEL OTOMASYON İÇİN SENSÖRLER; Sensör tipleri, Sensör seçim kriteri, Manyetik pozisyon sensörleri, Endüktif pozisyon sensörleri, Kapasitif, Optik ve ultrasonic sensörler, Pnömatik Sensörler Ders notları, Bölüm 5 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
10 OTOMATİK ÜRETİM VE MONTAJ SİSTEMLERİ;Giriş, Montaj makineleri, Üretim ve çıktı, Ara depolama. Ders notları-Bölüm 6 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 ENDÜSTRİYEL ROBOTLAR; Robot geometri, Endüstriyel robotlar, Temel robot hareketleri, Kol ve gövde hareketleri, Temel hareket karekteristikleri, teknik özellikler, Robot sürücü sistemler (pnömatik, hidrolik, elektrikli, vb) , Robot konfigurasyonları. Ders notları-Bölüm 7 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar
12 ROBOT PROGRAMLAMA; Giriş, Robot koordinat sistemi, VAL robot programlama dili, MCL robot programlama dili Ders notları-Bölüm 8 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
13 ÜRETİM HÜCRELERİ VE CIM: Giriş, otomatik imalat hücresi ve örneği, Otomasyon adaları, Bilgisayar bütünleşik otomasyon Ders notları-Bölüm 9 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
14 LABORATUAR ÇALIŞMASI; Çeşitli tip ve yapıdaki sensörler ile testler ve otomasyondaki kullanımları değerlendirilecek Yaklaşım sensörleri ile ilgili 2 deney föyünü al ve önceden mutlaka çalışıl. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar
15 FİNAL SINAVI Tüm bölümler tekrar edilmeli ve ev ödevleri incelenmeli Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 BÜTÜNLEME SINAVI Tüm bölümler tekrar edilmeli ve ev ödevleri incelenmeli Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 BÜTÜNLEME SINAVI Tüm bölümler tekrar edilmeli ve ev ödevleri incelenmeli Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS