Genel Bilgi
Kod | IST127 |
Ad | İklimlendirme ve Soğutma Teknolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. AYŞE ÇİÇEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. AYŞE ÇİÇEK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilere, iklimlendirme ve soğutma uygulamaları için gerekli olan temel fiziksel kavramlar ile ilgili yeterliliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Temel fiziksel ve kimyasal kavramlar, Birim sistemleri, Gizli ve duyulur ısı, Sıcaklık ve sıcaklık ölçümü, Basınç ve basınç ölçümü, Gaz ve gaz kanunları, İş, güç, Enerji, Isı geçişi ve ısı geçişi türleri: iletim, taşınım ve ışınım, Temel akışkan özellikleri, Akış türleri, Süreklilik ve enerji denklemi, Kanal ve borularda akış, Soğutmanın tanımı, Soğutma çeşitleri, Temel mekanik sıkıştırmalı soğutma çevrimi ve uygulama alanları, örnekler, Soğutma çevrimlerinin P-h diyagramında gösterilmesi, İklimlendirmenin tanımı, çeşitleri ve uygulama alanları, örnekler, Psikrometrik Diyagram.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1) R. Yamankaradeniz, İ.Horuz, S.Coşkun, Ö.Kaynaklı, N.Yamankaradeniz, İklimlendirme Esasları ve Uygulamaları, Dora Yayıncılık, 2012. 2) R. Yamankaradeniz, İ.Horoz, Ö.Kaynaklı, S.Coşkun, N.Yamankaradeniz, Soğutma Tekniği ve Isı Pompası Uygulamaları, Dora Yayıncılık, 2009.
Notlar
C.Boğa, A.Yaşar, M. Bilgili, E. Şimşek, A.Ekicibil, Y. Polat, İklimlendirme ve Soğutma Kavramları Ders Notları, Adana Meslek Yüksekokulu Yayınları, No: 75, 2009.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel fiziksel büyüklükleri açıklar. |
ÖÇ02 | Isı, sıcaklık, basınç, gaz kanunlarını açıklar. |
ÖÇ03 | İş, güç ve enerji kavramlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Basit ısı geçişi problemlerini çözer. |
ÖÇ05 | Debi ve basınç kaybı değerlerini hesaplar. |
ÖÇ06 | P-h diyagramını tanımlar ve kullanır. |
ÖÇ07 | Psikrometrik diyagramı kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma alanındaki temel kavramları açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma alanındaki temel kavramlar arasındaki ilişkileri açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerinin elemanlarının çalışma prensiplerini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerinin problem çözümlerinde ilgili bilim dallarını kullanarak farklı yöntem ve teknikleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutmanın günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerindeki karşılaşılabilecek arıza durumlarında çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma meslekleri ve bu mesleklerin uygulamalarında, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma mesleğinin gereksinimlerine uygun araç ve gereçleri, uygulamalı teknik eğitim alarak kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerinin projelerini, teknik çizim kurallarına uygun şekilde çizer. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerinin geliştirilmesi için laboratuvarı uygun ve etkin bir şekilde kullanıp, elde edilen verilerin sunumunu ve yorumunu yapar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme-soğutma elektriği ve kumanda devrelerinde yeni yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma alanları ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki, teknolojik ve akademik gelişmeleri sürekli izler ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla, uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizceyi iklimlendirme ve soğutma alanlarındaki gelişmeleri izleyebilecek ve mesleki iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve teknik çizimler hazırlayarak, iklimlendirme ve soğutma malzeme sağlayıcıları ve uygulayıcılarıyla iletişim kurar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknolojik uygulamaların hukuka uygunluğuna ve mesleki etik değerlere göre davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel fiziksel ve kimyasal kavramlar, Birim sistemleri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Gizli ve duyulur ısı, sıcaklık ve sıcaklık ölçümü | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Basınç ve basınç ölçümü, Gaz ve gaz kanunları | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | İş, güç, enerji | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Isı geçişi ve ısı geçişi türleri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | İletim, taşınım ve ışınım | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Temel akışkan özellikleri, akış türleri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Süreklilik ve enerji denklemi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Soğutmanın tanımı, soğutma çeşitleri, temel mekanik sıkıştırmalı soğutma çevrimi ve uygulama alanları, örnekler | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Soğutma çevrimlerinin P-h diyagramında gösterilmesi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Enerji denklemleri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | İklimlendirmenin tanımı, çeşitleri ve uygulama alanları, örnekler | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Psikrometrik Diyagram | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kanal ve borularda akış | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |