YMOP213 Opera Tarihi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YMOP213
Ad Opera Tarihi
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Yardımcı Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. SEMİN SÜEDA ÇÖLCÜ


Dersin Amacı

Opera, müzikal ve operetin tarihsel gelişimini, değişik ülkelerde gelişen akımları, opera eserlerinin bestecileri,libretto yazarları, konuları ve roller açısından incelenerek öğrencinin operanın gelişim süreciyle ilgili kapsamlı bilgi ve donanıma sahip olmasını amaçlar

Dersin İçeriği

Opera tarihinin gelişim sürecinin,önemli dönem ve akımların,bu akımların özelliklerinin,önemli opera bestecilerinin ve yapıtlarının tanınması ve incelenmesi

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

SELANİK,Cavidan, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni CEVAT MEMDUH ALTAR,OPERA TARİHİ I,II AYDIN BÜKE ,İKİ DAHİ ÜÇ OPERA İLKE KIVILCIM ŞENÜRKMEZ Çokseslilik ışığında müziğin tarihsel gelişimi SABRİ ŞATIR verismo Cevat Memduh ALTAR Opera Tarihi I,II,III,IV Aydın BÜKE Bir Dahi Üç Opera Sabri Şatır Verismo

Notlar

Opera tarihiyle, Opera bestecileriyle ve eserleriyle ilgili yazılmış tüm güncel yüksek lisans ve sanatta yeterlik tezleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Operanın doğuşu,gelişim evreleri ve önemli dönemlerle ilgili kapsamlı bilgi kazanır.
ÖÇ02 Opera tarihi içinde yer alan belli başlı müzik akımları ve önemli kavramlar ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır.
ÖÇ03 Opera yapıtlarının belli başlı karakterleri,konusu ve müzikal yapısı ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır.
ÖÇ04 Opera bestecilerinin hayatları,müzikal kimlikleri ve eserleriyle ilgili kapsamlı bilgi kazanır.
ÖÇ05 Opera literatüründe yer alan önemli opera eserleriyle ilgili gerekli kaynak,döküman ve arşiv sağlama becerisi geliştirir.
ÖÇ06 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır.
ÖÇ07 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır.
ÖÇ08 anat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat dallarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Viyana Klasikleri Döneminde opera sanatı ve Mannheim Okulu Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Joseph Haydn ve Opera sanatı Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 W.A.Mozart ve müzik yaşamı1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Mozart'ın Viyana ve Salzburg yılları, son dönem yapıtları2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Le Nozze di Figaro Operası'nın incelenmesi1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Don Giovanni Operası'nın incelenmesi2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Saraydan Kız Kaçırma Operası'nın incelenmesi1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Cosi Fan Tutte Operası´nın incelenmesi2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
9 Genel Tekrar Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Sihirli Flüt Operası'nın incelenmesi1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 İtalyan Operası'nda XVII. VE XIX.yy.arasındaki Verdi öncesi dönem ve bu dönemin önemli ustaları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Paisiello,Cimarosa,Salieri,Zingarelli,Mayr ve Fioravanti Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Bellini,müzik yaşamı ve operaları1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Donizetti,müzik yaşamı ve operaları2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 İtalya'da geleneksel türü yenileme çabası ve Verdi öncesi dönemin son bestecileri1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 YARI YIL SINAVI Kaynak Okuma, Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 XIX.yy.İtalyan Operası´nda Verdi. Giuseppe Verdi ve hayatından yankılar.1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
18 Günün siyasal eylemleri karşısında Verdi2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
19 Verdi´de Wagner´e karşıt ortam1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
20 Yeniçağ İtalyan Operası´nda Verdi ile sağlanan üstünlük; I.Yaratış Dönemi2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
21 Nabucco Operası´nın incelenmesi1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
22 Verdi´nin II.Yaratış Dönemi ve bu dönemin operaları1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
23 Rigoletto Operası´nın incelenmesi2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
24 Il Trovatore Operası´nın incelenmesi1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
25 La Traviata Operası´nın incelenmesi2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
26 Verdi´nin III.Yaratış Dönemi ve bu dönemin operaları -1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
27 Verdi´nin III.Yaratış Dönemi ve bu dönemin operaları -2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
28 Don Carlos Operası´nın incelenmesi1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
29 Verdi´nin IV.Yaratış dönemi ve operaları2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
30 Aida ve Othello operaları´nın incelenmesi1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
31 Sınav öncesi hazırlık ve eksiklerin tespiti Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
32 Final Sınavı Kaynak Okuma, Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 2 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 1 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 94
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,76
AKTS 4 AKTS