Genel Bilgi
Kod | GRA115 |
Ad | Yazı 1 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere yazı çeşitleri, (Harflerin anatomilerini- Fontları- puntoları- Bloklamaları) yazım kuralları ve tekniklerini kavratmak, el yazısı estetiğini uygulama dökebilmesini sağlamak ve Latin abecesi temelinde kaligrafik yazı karakterlerini öğretmek bu alanda beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Temel olarak Latin abecesinin gelişiminde ortaya çıkmış önemli yazı türleri üzerinde çalışılacak ve dönem sonunda Latin yazısı temelinde bir yazı karakterinin etkili bir biçimde kullanılabilmesi hedeflenecektir. Yapılan alıştırma çalışmalarından sonra kaligrafik açıdan metin yazma ve özgün düzenleme geliştirme uygulamaları gerçekleştirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. Lettering and Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. Letterwork- Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. Logotypes and Letterforms- Handlettered Logotypes and Typographic Considerations, Doyald Young, Design Press, 1993. Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri- Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul.
Notlar
Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. Lettering and Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. Letterwork- Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. Logotypes and Letterforms- Handlettered Logotypes and Typographic Considerations, Doyald Young, Design Press, 1993. Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri- Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli yazıların tarihsel süreçte gelişimi ve değişimini bilir, |
ÖÇ02 | Yazı araç-gereçleri ile yazı biçimleri arasındaki eytişimi (diyalektiği) kavrar, |
ÖÇ03 | Vektörel ve piksel temelli yazı çalışmaları üretir, |
ÖÇ04 | Geleneksel yazı uygulamalarını sayısal ortama aktarır, |
ÖÇ05 | Geleneksel yazı sanatından bir yazı türünü gündelik yazıda kullanır, |
ÖÇ06 | Geleneksel elyazmalar ve kitapların üretiminde yazı sanatının özelliklerini belirler, |
ÖÇ07 | Latin abecesinin önemli aşama, süreç ve sonuçlarını (önemli türlerini) tanır, |
ÖÇ08 | Elyazma eser sanatının gereklilik ve sınırlılıklarını anlar, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve Tasarımın temel elemanları ve ilkeleri hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları bilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğeleri konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulamalarında sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü, ölçek gibi temel ilkelerini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yeniliklere hakimdir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilini doğru yazar, kullanır ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Planlı, titiz ve disiplinli bir tasarım sürecinin önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İşlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma bilincini kavrar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevreyi korur, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve malzeme bilgisi Örnekler ve kullanılan araç gereçlerin tanıtılması. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Düz çizim-eğik çizim-paralel çizimler Çizim araç ve gereçleri kullanılarak el becerisi geliştirme alıştırmaları. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Teknik beceri kazanmak için çizgi alıştırmaları. | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Teknik beceri kazanmak için çizgi alıştırmaları. 2 | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Proje 1.Verilen alfabenin, Büyük temel harflerinin yazılması | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Proje 1.Verilen alfabenin, Büyük temel harflerinin yazılması. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Proje 1in sonuçlandırılması ve sunumu. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Değrlendirme | Sunum Paftaları Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
9 | Proje 2.Verilen alfabenin, Küçük temel harflerinin yazılması | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Proje 2.Verilen alfabenin, Küçük temel harflerinin yazılması 2 | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Proje 2 nin sonuçlandırılması ve sunumu. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Proje - 3. Serbest yazı düzenlemeleri. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Proje -3. Serbest yazı düzenlemeleri ve farklı komposizyon denemeleri. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Proje -3. Serbest yazı düzenlemeleri ve farklı komposizyon denemeleri. 2 | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Proje 3 sonuçlandırılması ve sunumu. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |