Genel Bilgi
Kod | AB150 |
Ad | Antrenörlük Etiği ve Sporda Çocuk Koruma |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EREN ULUÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EREN ULUÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Etik ve meslek etiğinin temelleri ve önemini anlamak. Meslek ideallerinin korunmasında, mesleki ilişkilerde ve çalışma koşullarında standartların yükseltilmesinde meslek etiğinin yeri ve önemini anlamak. Meslek yaşantısında etik ilkelerin benimsenmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
Antrenörlük, felsefesi ve etiği kavramlarını öğrenebilme. Antrenman kavramı ve temel ilkeler, antrenör ve tanımı, antrenörün çalışma yöntemleri, antrenör tipleri, antrenör eğitimi. Sporda Çocuk Koruma alanında Teori ve kavramlar. Ulusal ve uluslararası yasal temeller. Sporda Çocuk Koruma sistemi ve Sporda Çocuk istismarı konularının açıklanması. Antrenör ve sporcu ilişkisinde istismarı önleyici tedbirler
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Erdoğan Arıpınar ve Dr. Bilge Donuk (2011) Fair Play Spor Yönetim ve Organizasyonlarında Etik Yaklaşımlar: Ötüken Neşriyat Semiyha Dolaşır (2006) Antrenörlük Etiği ve İlkeleri. Gazi Kitabevi ANKARA Oğuz Özbek., Beden eğitimi öğretmeni meslek etiği., spor yayınevi,2008 Ankara 2 Atilla Erdemli., İnsan, Spor ve Olimpizm., Sarmal yayınevi., 1996 İstanbul
Notlar
Erdoğan Arıpınar ve Dr. Bilge Donuk (2011) Fair Play Spor Yönetim ve Organizasyonlarında Etik Yaklaşımlar: Ötüken Neşriyat Semiyha Dolaşır (2006) Antrenörlük Etiği ve İlkeleri. Gazi Kitabevi ANKARA Oğuz Özbek., Beden eğitimi öğretmeni meslek etiği., spor yayınevi,2008 Ankara 2 Atilla Erdemli., İnsan, Spor ve Olimpizm., Sarmal yayınevi., 1996 İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antrenörlük mesleğinin saygınlığının gerektirdiği bilgi, beceri ve tutumları geliştirerek, karşılaşabileceği mesleki problemleri çözme |
ÖÇ02 | Multidisipliner alanlardan yararlanarak mesleki yeterliliklerini geliştirme |
ÖÇ03 | Sporla ilgili ulusal ve uluslararası federasyonlar ve kurumlarla işbirliği oluşturabilme |
ÖÇ04 | Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilme |
ÖÇ05 | Using the skills scanning and selection criteria in sports, abilities that are prone to different sports branches can be revealed. |
ÖÇ06 | Her yaş, cinsiyet ve düzeydeki sporcuların performans düzeylerini belirleyebilmek için geliştirilen alan ve laboratuar testlerini uygulayabilme, değerlendirebilme ve test sonuçlarını antrenman planlarına yansıtabilme |
ÖÇ07 | Her yaş, cinsiyet ve düzeydeki sporcu için yıllık ve uzun süreli performans hedefleri belirleyerek, genel ve özel eğitim ilkelerine uygun antrenman planı ve programları oluşturabilme |
ÖÇ08 | Spor çevreleri ve toplumun tüm kesimleriyle yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme |
ÖÇ09 | Spor örgütlerini tanıma, her düzeydeki spor organizasyonunda genel ve spor dalına özgü yarışma kuralları konusunda bilgi sahibi olabilme |
ÖÇ10 | Sporda yüksek teknolojiden yararlanabilme |
ÖÇ11 | Uygun öğretim yöntemlerini kullanarak, branşlara özgü teknik ve taktik becerileri öğretebilme |
ÖÇ12 | Bilgi ve becerilerini aktarmada bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır |
ÖÇ13 | Dürüst ve çalışkan olma, yaşamın her alanında etik kurallara uygun davranma sorumluluğu taşıma |
ÖÇ14 | Sosyal haklar, sağlık, kültürel değerler ve çevrenin korunması hususunda yeterli bilince sahip olma |
ÖÇ15 | Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlüğün temel kavram ve ilkelerini açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında programı tasarlar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, Antrenörlük ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Antrenörlük alanında amacı doğrultusunda kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Antrenörlük alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilir ve ona göre davranır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Antrenörlük alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Antrenörlük alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Etik kavramının temelleri | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Etik teorileri | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Meslek etiği | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sporda Etik | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sporda örnek etik olaylar | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sporda etik dışı davranışlar | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sporda etik dışı davranışlara örnek olaylar | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çocuk koruma programı kapsamında kötüye kullanımın doğasını anlamak ve farklı türdeki kötüye kullanım belirtilerini tanıtılması | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çocuk koruma programı mevcut mevzuata ve rehberliğe istinaden mevcut politika ve uygulamaları gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Suistimal edilmiş çocukların ve gençlerin ihtiyaçlarını değerlendirmek ve karşılamak için bir çerçeve geliştirmek | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Devlet destekli projeler de dahil olmak üzere belirli programlar ve kaynaklar ve bir dizi harici destek ajansıyla ilgili bilgiler | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Okullarda ve kolejlerde mevcut iyi uygulama modellerini göz önünde bulundurulması | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Okullarda ve kolejlerde mevcut iyi uygulama modellerini göz önünde bulundurulması | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ders için Genel tekrar | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |