Genel Bilgi
Kod | TBP320 |
Ad | İklim Krizinde Tarla Bitkileri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Son yıllarda iklim değişikliğinin yarattığı iklim krizlerinin tarla bitkileri tarımına olan etkilerini tanımlamak ve alınabilecek önlemler hakkında detayların neler olabileceğini saptamak ayrıca ziraat mühendisi adayların bu konu hakkında farkındalıklarını artırmak amacıyla bu ders işlenecektir.
Dersin İçeriği
Dünyada ve Türkiyede gözlenen iklim değişiklikleri ve tarla tarımına etkileri ile küresel ısınmanın tarla tarımına olan olumsuz etkilerini en az düzeye indirgenmesinin sağlanması. Bu konuda belirlenebilecek stratejilerin tartışılması.
Dersin Ön Koşulu
İklim krizini oluşturan etkenler, yarattığı sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözümler özellikle tarım üzerinde etkileri
Kaynaklar
Fatima, Z. et al. (2022). Field Crops and Climate Change. In: Jatoi, W.N., Mubeen, M., Ahmad, A., Cheema, M.A., Lin, Z., Hashmi, M.Z. (eds) Building Climate Resilience in Agriculture. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-79408-8_6
Notlar
T.C. TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Tarımsal Çevre ve Doğal Kaynakları Koruma Daire Başkanlığı "İklim Değişikliği ve Tarım"
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İklim krizi tanımı, nedenleri, sonuçları, etkileri, küresel ısınma |
ÖÇ02 | Karbon salımı, önemi, salımı etkileyen sektörler, kuvvetlenen sera etkisi |
ÖÇ03 | Küresel ısınma açısında sera gazları, karbon döngüsü, fosil yakıtlar, sera etkisi |
ÖÇ04 | Türkiye'de ve Dünya'da gözlenen iklim değişikliği ve etkileri, yol açtığı çevre felaketleri |
ÖÇ05 | İklim krizinin çözüm önerilerine yönelik temel kavramlar |
ÖÇ06 | İklim değişikliğinin etkilerine uyum ve azaltım kavramları |
ÖÇ07 | İklim krizinde tarla bitkileri üretimi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünya'da ve Türkiye'de gözlenene iklim değişiklikleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Öngörülen Küresel ve Bölgesel İklim Değişiklikleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İklim ve tarım arasındaki bağlantı | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İklim krizi kavramı ve İklim değişiminin nedenleri ve etkileri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İklim değişikliği ve diğer çevresel konular arasındaki ilişkiler | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Temel sera gazları, sera etkisi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Arazi Kullanımının İklim Değişikliğinden Etkilenebilirliği, Bitki Hastalık ve Zararlıların İklim Değişikliğinden Etkilenebilirliği | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Küresel Isınmanın Ülkemiz Başlıca Tarla Bitkilerinin Tarımına Etkileri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bitkisel üretiminin hava ve iklime hassaslığı (Ortalama ve ekstrem hava sıcaklığı ve yağış koşulları, kuraklık, Karbondioksit etkisi) | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Küresel Isınmanın tahıllara genel etkisi ve kök-yumrulu bitkilere (patates, şeker pancarı) genel olarak etkisi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Küresel ısınmanın lif ve tıbbi-aromatik bitkilerine etkisi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Küresel Isınma Açısından Taraf Olunan Uluslararası Anlaşmalardaki Konum | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tarımsal üretime olan olumsuz etkilerinin minimize edilmesi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Küresel ısınma ve iklim değişikliği ile mücadelede alınabilecek önlemleri (iklim değişikliğinin tarım üzerindeki etkilerini gidermeye yönelik uyum ve azaltım stratejileri) | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |