TBP320 İklim Krizinde Tarla Bitkileri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBP320
Ad İklim Krizinde Tarla Bitkileri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Son yıllarda iklim değişikliğinin yarattığı iklim krizlerinin tarla bitkileri tarımına olan etkilerini tanımlamak ve alınabilecek önlemler hakkında detayların neler olabileceğini saptamak ayrıca ziraat mühendisi adayların bu konu hakkında farkındalıklarını artırmak amacıyla bu ders işlenecektir.

Dersin İçeriği

Dünyada ve Türkiyede gözlenen iklim değişiklikleri ve tarla tarımına etkileri ile küresel ısınmanın tarla tarımına olan olumsuz etkilerini en az düzeye indirgenmesinin sağlanması. Bu konuda belirlenebilecek stratejilerin tartışılması.

Dersin Ön Koşulu

İklim krizini oluşturan etkenler, yarattığı sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözümler özellikle tarım üzerinde etkileri

Kaynaklar

Fatima, Z. et al. (2022). Field Crops and Climate Change. In: Jatoi, W.N., Mubeen, M., Ahmad, A., Cheema, M.A., Lin, Z., Hashmi, M.Z. (eds) Building Climate Resilience in Agriculture. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-79408-8_6

Notlar

T.C. TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Tarımsal Çevre ve Doğal Kaynakları Koruma Daire Başkanlığı "İklim Değişikliği ve Tarım"


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İklim krizi tanımı, nedenleri, sonuçları, etkileri, küresel ısınma
ÖÇ02 Karbon salımı, önemi, salımı etkileyen sektörler, kuvvetlenen sera etkisi
ÖÇ03 Küresel ısınma açısında sera gazları, karbon döngüsü, fosil yakıtlar, sera etkisi
ÖÇ04 Türkiye'de ve Dünya'da gözlenen iklim değişikliği ve etkileri, yol açtığı çevre felaketleri
ÖÇ05 İklim krizinin çözüm önerilerine yönelik temel kavramlar
ÖÇ06 İklim değişikliğinin etkilerine uyum ve azaltım kavramları
ÖÇ07 İklim krizinde tarla bitkileri üretimi


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dünya'da ve Türkiye'de gözlenene iklim değişiklikleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Öngörülen Küresel ve Bölgesel İklim Değişiklikleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İklim ve tarım arasındaki bağlantı Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İklim krizi kavramı ve İklim değişiminin nedenleri ve etkileri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İklim değişikliği ve diğer çevresel konular arasındaki ilişkiler Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Temel sera gazları, sera etkisi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Arazi Kullanımının İklim Değişikliğinden Etkilenebilirliği, Bitki Hastalık ve Zararlıların İklim Değişikliğinden Etkilenebilirliği Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Küresel Isınmanın Ülkemiz Başlıca Tarla Bitkilerinin Tarımına Etkileri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bitkisel üretiminin hava ve iklime hassaslığı (Ortalama ve ekstrem hava sıcaklığı ve yağış koşulları, kuraklık, Karbondioksit etkisi) Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Küresel Isınmanın tahıllara genel etkisi ve kök-yumrulu bitkilere (patates, şeker pancarı) genel olarak etkisi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Küresel ısınmanın lif ve tıbbi-aromatik bitkilerine etkisi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Küresel Isınma Açısından Taraf Olunan Uluslararası Anlaşmalardaki Konum Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Tarımsal üretime olan olumsuz etkilerinin minimize edilmesi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Küresel ısınma ve iklim değişikliği ile mücadelede alınabilecek önlemleri (iklim değişikliğinin tarım üzerindeki etkilerini gidermeye yönelik uyum ve azaltım stratejileri) Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.11.2022 10:29