Genel Bilgi
Kod | BMS427 |
Ad | Kontrol Sistemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi CABBAR VEYSEL BAYSAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi CABBAR VEYSEL BAYSAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kontrol Sistemlerinin kavram ve temel yöntemlerini öğretmek
Dersin İçeriği
Kontrol sistemlerine giriş. Açık ve kapalı döngülü kontrol sistemleri, geribeslemenin kullanılması. Fiziksel sistemlerin matematiksel modelleri: Transfer fonksiyonları, blok diyagramlar, durum uzay teknikleri. Kontrol sistemlerinin geçici tepkileri kalıcı durum hatası. Geribesleme sistemlerinin stabilitesi :Routh-Hurwitz kriteri, göreceli stabilite. Matlab ve Simulink ile kontrol sistemleri gösterimi . Uygulamada kontrol kipleri: On-Off kontrol ,PID Kontrolorü ve ayarları. Ayrık zaman sistemlerin modellenmesi ve örneklenmiş sistemler. Ayrık zaman durum uzay gösterimi. Ayrık zamanlı kontrol sistemleri tasarımı. C diliyle kontrolör uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Mühendisler için Matematik I ve II derslerini almış olmak. Lineer Cebir dersini almış olmak. İleri Mühendislik Matematiği II ve II derslerini almış olmak. İşaretler ve Sistemler dersini almış olmak
Kaynaklar
Ders slaytları ve notları.
Notlar
Feedback control of dynamic systems , Gene F. Franklin, J. David Powell, Abbas Emami Naeini, 7th ed. Pearson Higher Educ. Inc.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kontrol Sistemlerinin temel kavramlarını öğrenmek. |
ÖÇ02 | Kontrol Sistemlerinin temel analiz yöntemlerini öğrenmek. |
ÖÇ03 | Sürekli zaman ve ayrık zaman kontrol sistemlerini inceleyebilmek |
ÖÇ04 | Sürekli zaman ve ayrık zaman kontrol sistemlerininde temel düzeyde uygulama yapabilmek . |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kontrol sistemlerine giriş | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Açık ve kapalı döngülü kontrol sistemleri, geribeslemenin kullanılması | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Fiziksel sistemlerin matematiksel modelleri: transfer fonksiyonları, blok diyagramlar. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kontrol sistemlerinin blok diyagramları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sistemlerin durum uzay teknikleri ile ifadesi, denetlenebilirlik, gözlemlenebilirilk | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kontrol sistemlerinin geçici performans tepkileri ve kalıcı durum hatası | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kontrol sistemlerinin Matlab/Simulink uygulamaları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kontro sistemlerinde kararlılık: BIBO ve Routh Hurwitz kriterleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Uygulamada kontrol kipleri: On-off kontrol , PID kontrolör ve ayarlanması | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ayrık zamanlı sistemlerin modellenmesi, örneklenmiş sistemler | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ayrık zamanlı durum uzay gösterimi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ayrık zamanlı kontrol sistemleri tasarımı-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ayrık zamanlı kontrol sistemleri tasarımı-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | C diliyle kontrolör uygulamaları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |