Genel Bilgi
Kod | BMS313 |
Ad | Sayısal Elektronik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUTLU AVCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUTLU AVCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal elektronik devrelerinin analizi ve tasarımı becerilerini kazanmak.
Dersin İçeriği
Sayısal sistemlere ilişkin temel kavramlar, elektronik elemanların anahtarlama özellikleri, bipolar ve MOS kapı aileleri, yarıiletken bellekler, ikili devreler, senkron lojik, zamanlama devreleri ve osilatörler, SPICE simülasyonu.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
M. Morris Mano, "Sayısal Tasarım", Literatür Yayıncılık, 2002.
Notlar
Kenneth J. Breeding, Digital Design Fundamentals, Prentice Hall, 1997, ISBN: 9780132112772,0132112779.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayısal mantık ifadelerini analiz eder ve sentezler. |
ÖÇ02 | Sayı sistemlerini ve birbirlerine dönüşümlerini bilir. |
ÖÇ03 | Sayısal ifadeleri Karnaugh haritasından yararlanarak sadeşleştirir. |
ÖÇ04 | Kombinasyonel ve kapı tabanlı devre sentezler. |
ÖÇ05 | BJT ve MOSFET kapı gerçeklemelerini yapar. |
ÖÇ06 | BJT ve MOSFET tabanlı kombinasyonel ifade gerçeklemelerini yapar. |
ÖÇ07 | Durum diyagramı çizer ve problemlerin modellenmesi için kullanır. |
ÖÇ08 | Mealy ve Moore makinelerini tanır. |
ÖÇ09 | Flip-flopları bilir, flip-floplu sayısal devre tasarlar. |
ÖÇ10 | Senkron devre analizini, tasarımını bilir ve durum diyagramları kullanarak senkron sayısal devre tasarlar. |
ÖÇ11 | Saat darbesi üretici devreleri tanır ve kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sayısal sistemlere giriş | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Lojik ifadeler, sadeleştirilmeleri ve kapı sentezlemeleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Karnaugh haritası | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kombinasyonel lojik devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Orta ölçekli lojik devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | RAM bellek ve kapı dizileri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Senkron sıralı devreler | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Temel lojik aileleri ve kavramlar | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | DTL, RTL,TTL ve ECL aileleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | NMOS, sözde NMOS ve CMOS aileleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Orta ölçekli devrelerin transistör tabanlı gerçekleştirilmeleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Lojik aileleri arasında arayüz yapıları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Saat darbesi üretme ve dağıtma devreleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sayısal devre tasarım uygulamaları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Klasik sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Klasik sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,12 | ||
AKTS | 5 AKTS |