Genel Bilgi
Kod | AR255 |
Ad | Paleolitikte Ateş ve Yerleşim Biçimleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Arkeoloji öğrencilerini, bir çok teknik gelişmenin tetikçisi olan ateşin en erken izleri ve örüntüleri hakkında öğretmek.
Dersin İçeriği
İnsanın ateş ile tanışması ve onun kontrolünü keşfetmesinin, bir çok yenilik ve keşiflere neden olduğunu, insanın yaşam şartlarında, alışkanlık ve tarzlarında, davranış biçimlerinde çok önemli değişikliklere neden olduğunu, ateş ile bugün olan ilişkilerimiz açıklamaktadır. Fakat ateşin ne zaman, nasıl keşfedildiği, insanın kontrolüne ne zaman ve nasıl girdiği tartışmalar altındadır. Derste ateş bu tartışmalı durumlar açısından sorgulanacak, öğrencilere bu konudaki arkeolojik izler ve bu izlere yorumsal yaklaşımlar anlatılacak ve öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.
Kaynaklar
İlgili kaynakça okunsun
Notlar
İlgili kaynakça okunsun
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ateşin erken kanıt yorumlarında yanıltıcı özellikleri bilir. |
ÖÇ02 | İnsanın biyolojik ve kültürel evriminde ateşin rolünü bilir. |
ÖÇ03 | İnsanın fiziksel evriminden ateşin zamansal varlığına yönelik yorumlar yapabilir. |
ÖÇ04 | Erken ateş kanıtlarının kaynaklarını bilir. |
ÖÇ05 | Erken ateş kanıtlarına yönelik kimyasal analizlerden haberdar olur. |
ÖÇ06 | Erken ateş kanıtları açısından Anadolu'nun durumunu bilir. |
ÖÇ07 | ateşin teknolojik gelişmelerdeki etkisini bilir. |
ÖÇ08 | ateşin insan diyetindeki artışta rolünü anlar. |
ÖÇ09 | geçmişteki insanın sosyal ilişkilerinde ateşin rolünü bilir. |
ÖÇ10 | Prehistorik dönem sanatında ateşin rolünü anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ateşin fayda alanları | Kitapta ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar I | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar II | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar III | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Orta Paleolitiğe kadar ateş kanıtları | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Orta Paleolitik sonrası ateş kanıtları I | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Orta Paleolitik sonrası ateş kanıtları II | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğal sığınaklara yerleşim | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İnsan yapımı sığınaklar | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Erken yapıları tanımlayabilme problemleri | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Av yerleşimleri | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Atölye yerleşimleri | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Paleolitik ateş ve yerleşimleri açısından Anadolu I | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Paleolitik ateş ve yerleşimleri açısından Anadolu II | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |