AR255 Paleolitikte Ateş ve Yerleşim Biçimleri

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR255
Ad Paleolitikte Ateş ve Yerleşim Biçimleri
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS


Dersin Amacı

Arkeoloji öğrencilerini, bir çok teknik gelişmenin tetikçisi olan ateşin en erken izleri ve örüntüleri hakkında öğretmek.

Dersin İçeriği

İnsanın ateş ile tanışması ve onun kontrolünü keşfetmesinin, bir çok yenilik ve keşiflere neden olduğunu, insanın yaşam şartlarında, alışkanlık ve tarzlarında, davranış biçimlerinde çok önemli değişikliklere neden olduğunu, ateş ile bugün olan ilişkilerimiz açıklamaktadır. Fakat ateşin ne zaman, nasıl keşfedildiği, insanın kontrolüne ne zaman ve nasıl girdiği tartışmalar altındadır. Derste ateş bu tartışmalı durumlar açısından sorgulanacak, öğrencilere bu konudaki arkeolojik izler ve bu izlere yorumsal yaklaşımlar anlatılacak ve öğretilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.

Kaynaklar

İlgili kaynakça okunsun

Notlar

İlgili kaynakça okunsun


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ateşin erken kanıt yorumlarında yanıltıcı özellikleri bilir.
ÖÇ02 İnsanın biyolojik ve kültürel evriminde ateşin rolünü bilir.
ÖÇ03 İnsanın fiziksel evriminden ateşin zamansal varlığına yönelik yorumlar yapabilir.
ÖÇ04 Erken ateş kanıtlarının kaynaklarını bilir.
ÖÇ05 Erken ateş kanıtlarına yönelik kimyasal analizlerden haberdar olur.
ÖÇ06 Erken ateş kanıtları açısından Anadolu'nun durumunu bilir.
ÖÇ07 ateşin teknolojik gelişmelerdeki etkisini bilir.
ÖÇ08 ateşin insan diyetindeki artışta rolünü anlar.
ÖÇ09 geçmişteki insanın sosyal ilişkilerinde ateşin rolünü bilir.
ÖÇ10 Prehistorik dönem sanatında ateşin rolünü anlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ateşin fayda alanları Kitapta ilgili bölüm okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar I Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar II Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Erken ateş kanıtlarına yönelik yorumlar III Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Orta Paleolitiğe kadar ateş kanıtları Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Orta Paleolitik sonrası ateş kanıtları I Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Orta Paleolitik sonrası ateş kanıtları II Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğal sığınaklara yerleşim Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 İnsan yapımı sığınaklar Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Erken yapıları tanımlayabilme problemleri Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Av yerleşimleri Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Atölye yerleşimleri Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Paleolitik ateş ve yerleşimleri açısından Anadolu I Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Paleolitik ateş ve yerleşimleri açısından Anadolu II Tavsiye edilecek makale okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS