Genel Bilgi
Kod | AR261 |
Ad | Sümer-Akad Gliptiği I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ELİF GENÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ELİF GENÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Mezopotamya'da M.Ö. 6.-3. binyıl mühür (gliptik) sanatını biçim, konu, üslup ve ikonografi açısından tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Gliptiğin tanımı, kullanım alanları, mühür yapımında kullanılan malzeme ve mühür yapım teknikleri ile başlangıcından MÖ 3. binyıl sonuna kadar Mezopotamya gliptik sanatı anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Collon,D. 1987, First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East;
Notlar
Collon, D. 1986, Cylinder Seals III, Isin-Larsa and Old Babylonian Periods.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mühür tiplerini ayırt tanır |
ÖÇ02 | Mühürlerin kullanım alanlarını kavrar. |
ÖÇ03 | Mühürlerin üzerindeki figürlerin hangi stile ait olduğunu saptar. |
ÖÇ04 | Mühürlerin hangi döneme ait olduğunu saptar. |
ÖÇ05 | Mühür baskı yüzünde yer alan tanrıları teşhis eder |
ÖÇ06 | Mühür baskı yüzünde yer alan mitolojik konuları yorumlar. |
ÖÇ07 | Geç Uruk Dönemi mühürlerini tanır ve mühür baskı yüzünde yer alan figürlerin ikonografisini analiz eder. |
ÖÇ08 | Cemdet Nasr Dönemi mühür baskılarında yer alan figürlerin ikonografik özelliklerini yorumlar |
ÖÇ09 | Akkad ve III. Ur Dönemi mühür baskılarında yer alan figürlerin ikonografik özelliklerini yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yakındoğuda gliptik sanatının doğuşu ve gelişimi, Mührün kullanım alanları, | Frankford,H.1955; Collon,D. 1988,p.97-140. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sumer-Akkad kültürü | Frankford,H.1955; Collon,D. 1988,p.97-140. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Halaf-Ubeyd mühür sanatı | Frankford,H.1955; Collon,D. 1988,p.14-15. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Geç Uruk Çağı mühür sanatı | Collon,D. 1987, First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 13-19. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Cemdet Nasr stili, | Collon,D. 1987,First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 13-19. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Erken Hanedanlar Dönemi mühür sanatı I. safha | Collon,D. 1987, First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 20-31 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Erken Hanedanlar Dönemi mühür sanatı II. safha | Collon,D. 1987,First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 20-31 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Erken Hanedanlar Dönemi mühür sanatı III. safha | Collon,D. 1987, First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 20-31 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Akkad Dönemi mühür sanatı, mücadele sahneleri | Collon, D. Cylinder Seals II, Akkadian-Post Akkadian Ur III Periods; Collon,D. 1987, First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 32-40; Collon, D. 1982 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Akkad Dönemi mühür sanatı, Tanrı Şamaş | Collon, D. Cylinder Seals II, Akkadian-Post Akkadian Ur III Periods; Collon,D. 1987, First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 32-40 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Akkad Dönemi mühür sanatı, Tanrı Ea | Collon, D. Cylinder Seals II, Akkadian-Post Akkadian Ur III Periods; Collon,D. 1987,First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 32-40 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Akkad Dönemi mühür sanatı, Tanrıça İştar | Collon, D. Cylinder Seals II, Akkadian-Post Akkadian Ur III Periods; Collon,D. 1987,First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 32-40 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Akkad Dönemi mühür sanatı, mitoloji | Collon, D. Cylinder Seals II, Akkadian-Post Akkadian Ur III Periods; Collon,D. 1987, First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 32-40 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | III. Ur Dönemi mühür sanatı, | Collon, D. Cylinder Seals II, Akkadian-Post Akkadian Ur III Periods; Collon,D. 1987, First Impressions, cylinder Seals in the Ancient Near East s. 32-40-Final Sınavı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |