Genel Bilgi
Kod | AR244 |
Ad | Hititçe Çeşitli Metinler II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Hitit döneminde yapılan antlaşmaları kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Hitit Dönemine ait Hukkana Antlaşması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
R. Akdoğan, Huqqana Antlaşması (A Nüshası) Transkripsiyon ve Tercümesi, Höyük Dergisi 4, 2011.
Notlar
Akdoğan, Rukiye 2007: Hitit Devlet Antlaşmaları ve Huqqana Antlaşması ile İlgili Bazı Notlar, Belkıs Dinçol ve Ali Dinçol'a armağan. İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hititlere ait antlaşma metinlerinin içeriklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Antlaşma metinlerinin bölümlerini sıralar. |
ÖÇ03 | İlk çivi yazılı antlaşmaları değerlendirir. |
ÖÇ04 | Mezopotamyadaki antlaşma metinlerini gösterir. |
ÖÇ05 | Hukkana antlaşmasını analiz eder. |
ÖÇ06 | Antlaşmalardaki şahit tanrıları açıklar. |
ÖÇ07 | Antlaşmaların yüksek sesle okunması bölümünü tanımlar. |
ÖÇ08 | Antlaşmaların giriş kısmını belirtir. |
ÖÇ09 | Lanet ve lütuf formulünü açıklar. |
ÖÇ10 | Vasal antlaşmaları tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hukkana antlaşmasının Ön yüzüne ait satırların işlenmesi | Akdoğan, R. 2005 Yeni Fragmanların Işığı Altında Hukkana (Huqqana) Antlaşması, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri (Hititoloji) Anabilim Dalı (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Antlaşmada geçen satırların çivi yazılı ile yazılması | Akdoğan, R. 2007 “Hitit Devlet Antlaşmaları ve Huqqana Antlaşması ile İlgili Bazı Notlar”, M. Alparslan, M. Doğan Alparslan-H. Peker, VITA Belkıs Dinçol ve Ali Dinçol’a Armağan, Ege Yayınları, İstanbul: 27-35. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Huqqana antlaşmasında satırlardaki kelimelerin Türkçesi ile gramer açıklamaları | Akdoğan, R. 2009, Huqqana Antlaşması B Nüshasına Birleşen Yeni Bir Tablet Parçası, Qolloquium Anatolicum VIII, İstanbul: 45-76. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Azzi Hayaşa ülkesi hakkında açıklamalar | Akdoğan, R. 2009. Huqqana Antlaşması B Nüshasına Birleşen Yeni Bir Tablet Parçası, Qolloquium Anatolicum VIII, İstanbul: 45 -76. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Yapı adak çivileriyle ilgili açıklamalar | Alp, S. 2000 Hitit Çağında Anadolu, TÜBİTAK 140, İstanbul | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Hititlerden günümüze gelen bazı benzerlikler | Friedrich, J. 1930 Staatsverträge des Hatti-Reiches in hethitischer Sprache, MVAeG 34/1, Leipzig | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Hititçe yazılmış Hukkana antlaşmasının satırlarının Türkçeye çevrilmesi | Friedrich, J. 1930 Staatsverträge des Hatti-Reiches in hethitischer Sprache, MVAeG 34/1 , Leipzig | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Kitap ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İlgili antlaşmanın kelimeleri ile gramer açıklamaları | Neu, E. 1979a “Zum sprachlichen Alter des hukkana-Vertrages”, ZVS 93, Göttingen: 64-84. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Hukkana antlaşmasında geçen kelimeler ve onların gramer açıklamaları | Güterbock, Hans G.,Hoff ner, Harry A., The Hittite Dictionaryof the Oriental Institute of the University of Chicago, L/N, Chicago 1989. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Hukkananın kim olduğuyla ilgili açıklamalar | Alp, S. 2000 Hitit Çağında Anadolu, TÜBİTAK 140, İstanbul | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Hitit kralı Şuppiluliuma ile yapılan antlaşmalar | Alp, S. 2000, Hitit Çağında Anadolu, TÜBİTAK 140, İstanbul | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Antlaşmada geçen olaylar | Ünal, Ahmet, Hititçe Çok Dilli El Sözlüğü, Vol. I A-M, Vol II N-Z, Philologia Sprachwissenschaftliche Forschungsergebnisse, Band 108.1, 2, Hamburg 2007. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Antlaşmanın tarihiyle ilgili notlar | Ünal, Ahmet: Hititçe-Türkçe Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara 2016. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Hititçe olan Hukkana antlaşmasının satırlarının Türkçeye çevrilmesi | Aydın, Nafi z, Büyük Sümerce Sözlük, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Fuscagni, Francesco, hethiter.net/: CTH 716.1 (2009sqq.). | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kloekhorst, Alvin, Etymological Dictionary of the Hittite Inherited Lexicon, Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series, Vol. 5, Leiden-Boston 200 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |