AR351 Etnoarkeoloji I

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR351
Ad Etnoarkeoloji I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BAKİYE EDENS (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Günümüz insan davranışlarını gözlemleyerek geçmişteki insan davranışlarına yorumlarda bulunulabileceği konusunda öğrencilere fikir vermek ve bu değerlendirme yapılırken yanlışlara ve doğrulara götürebilecek noktaların neler olabileceği hakkında öğrencileri gelecek çalışmaları için hazırlamak.

Dersin İçeriği

Ders, öncelikle arkeolojide etnografik ve etnolojik çalışmaların uygulamalarını, teorik ve metodolojik temellerini ve arkeolojik problemlerin çözümüne katkılarını açıklayacaktır. Etnografya, etnoloji ve dolaylı antropolojiden etnoarkeolojinin farkı sınıfta açıklığa kavuşturulacak ve öğrencilere etnoarkeolojik saha çalışmasının ve sonuçlarının incelenmesinde ve açıklanmasında arkeolojinin bakış açıları hakkında bilgi verilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.

Kaynaklar

İlgili kaynakça okunsun

Notlar

İlgili kaynakça okunsun


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arkeoloji ve etnoloji arasındaki ilişkiyi anlatır.
ÖÇ02 Türkiye'deki etnoarkeolojik çalışmaları değerlendirmesini yapar.
ÖÇ03 Arkeolojik kazılarda etnoarkeolojik yöntemlerin uygulanmasını tanır.
ÖÇ04 Türkiye'de uygulanmış etnoarkeolojik çalışmaları kavrar.
ÖÇ05 Türkiye'deki etnoarkeolojik çalışmalarla diğer ülkelerdeki etnoarkeolojik çalışmaları yorumlar.
ÖÇ06 Toplulukların kimliklerinin yayılımına yönelik, kültürler arası karşılaştırmalara dayalı tahminler yapar.
ÖÇ07 Etnoarkeolojiye neden ihtiyaç duyulduğunu, gelişim aşamaları dahilinde açıklar.
ÖÇ08 Etnoarkeolojinin, arkeolojinin hangi noktalarında kullanımının gerekli olduğunu kavrar.
ÖÇ09 Arkeolojik açıklamalar için teoriler oluşturur.
ÖÇ10 Çalışmalarında oluşturacağı teoriler için, hangi çeşit analojinin geçerli olacağına karar verir.
ÖÇ11 Buluntulardan, arkeolojik toplulukların nüfuslara yönelik fikirler sunar.
ÖÇ12 Buluntulardan, arkeolojik alanları mekan anlamında açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin sunumu. Etnografya, etnoloji ve arkeoloji ilişkisi I. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Etnografya, etnoloji ve arkeoloji ilişkisi II. Dönem sonu için konu seçimi. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Etnoarkeoloji ve etnografya farkı. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Kültürlerarası karşılaştırmalar I. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Kültürlerarası karşılaştırmalar II. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Etnoarkeolojinin doğuşu ve gelişimi. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Etnoarkeoloji için kısa tarihçe. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Teorileştirme ve benzerlik kurma I. Topic selection for the end of the semester. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
10 Teorileştirme ve benzerlik kurma II. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 Etnoarkeolojik araştırma biçimleri ve metotların değerlendirilmesi I. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Etnoarkeolojik araştırma biçimleri ve metotların değerlendirilmesi II. Veya saha uygulaması. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
13 İnsan artıklarının arkeolojik bağlama dönüştürülmesi I. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
14 İnsan artıklarının arkeolojik bağlama dönüştürülmesi II. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
15 Konuların hızlı tekrarı. Veya saha uygulaması. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 08:56