Genel Bilgi
Kod | AR351 |
Ad | Etnoarkeoloji I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüz insan davranışlarını gözlemleyerek geçmişteki insan davranışlarına yorumlarda bulunulabileceği konusunda öğrencilere fikir vermek ve bu değerlendirme yapılırken yanlışlara ve doğrulara götürebilecek noktaların neler olabileceği hakkında öğrencileri gelecek çalışmaları için hazırlamak.
Dersin İçeriği
Ders, öncelikle arkeolojide etnografik ve etnolojik çalışmaların uygulamalarını, teorik ve metodolojik temellerini ve arkeolojik problemlerin çözümüne katkılarını açıklayacaktır. Etnografya, etnoloji ve dolaylı antropolojiden etnoarkeolojinin farkı sınıfta açıklığa kavuşturulacak ve öğrencilere etnoarkeolojik saha çalışmasının ve sonuçlarının incelenmesinde ve açıklanmasında arkeolojinin bakış açıları hakkında bilgi verilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Beş ve daha fazla öğrenci tarafından seçilmiş olmalı.
Kaynaklar
İlgili kaynakça okunsun
Notlar
İlgili kaynakça okunsun
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeoloji ve etnoloji arasındaki ilişkiyi anlatır. |
ÖÇ02 | Türkiye'deki etnoarkeolojik çalışmaları değerlendirmesini yapar. |
ÖÇ03 | Arkeolojik kazılarda etnoarkeolojik yöntemlerin uygulanmasını tanır. |
ÖÇ04 | Türkiye'de uygulanmış etnoarkeolojik çalışmaları kavrar. |
ÖÇ05 | Türkiye'deki etnoarkeolojik çalışmalarla diğer ülkelerdeki etnoarkeolojik çalışmaları yorumlar. |
ÖÇ06 | Toplulukların kimliklerinin yayılımına yönelik, kültürler arası karşılaştırmalara dayalı tahminler yapar. |
ÖÇ07 | Etnoarkeolojiye neden ihtiyaç duyulduğunu, gelişim aşamaları dahilinde açıklar. |
ÖÇ08 | Etnoarkeolojinin, arkeolojinin hangi noktalarında kullanımının gerekli olduğunu kavrar. |
ÖÇ09 | Arkeolojik açıklamalar için teoriler oluşturur. |
ÖÇ10 | Çalışmalarında oluşturacağı teoriler için, hangi çeşit analojinin geçerli olacağına karar verir. |
ÖÇ11 | Buluntulardan, arkeolojik toplulukların nüfuslara yönelik fikirler sunar. |
ÖÇ12 | Buluntulardan, arkeolojik alanları mekan anlamında açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin sunumu. Etnografya, etnoloji ve arkeoloji ilişkisi I. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Etnografya, etnoloji ve arkeoloji ilişkisi II. Dönem sonu için konu seçimi. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Etnoarkeoloji ve etnografya farkı. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Kültürlerarası karşılaştırmalar I. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Kültürlerarası karşılaştırmalar II. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Etnoarkeolojinin doğuşu ve gelişimi. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Etnoarkeoloji için kısa tarihçe. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Teorileştirme ve benzerlik kurma I. Topic selection for the end of the semester. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Teorileştirme ve benzerlik kurma II. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Etnoarkeolojik araştırma biçimleri ve metotların değerlendirilmesi I. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Etnoarkeolojik araştırma biçimleri ve metotların değerlendirilmesi II. Veya saha uygulaması. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
13 | İnsan artıklarının arkeolojik bağlama dönüştürülmesi I. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | İnsan artıklarının arkeolojik bağlama dönüştürülmesi II. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Konuların hızlı tekrarı. Veya saha uygulaması. | Tavsiye edilecek makaleler okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |