AR348 Etnoarkeoloji II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR348
Ad Etnoarkeoloji II
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS


Dersin Amacı

Öğrencilerde, günümüzün geleneksel alet, mimari, yaşam biçimlerinden yola çıkılarak geçmişe bakış açısı yaratmak

Dersin İçeriği

Öğrencilere, Etnoarkeolojinin ortaya çıkışı ile çalışma alanlarını anlatmak ve kıtalardan seçilecek örnek çalışmalar ile öğrencilere arkeolojik malzemenin okunmasında farklı yaklaşımlar kazandırmaktır.

Dersin Ön Koşulu

Beş ya da daha fazla öğrenci dersi seçmiş olmalı.

Kaynaklar

İlgili kaynakça okunsun

Notlar

İlgili kaynakça okunsun


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ateşin insanın sosyo kültürel ve ekonomik gelişimindeki rolünü kavrar.
ÖÇ02 İnsan oluşturduğu mesleklere temel teşkil eden, büyük olasılıkla ilk meslek grubu olan taş aletler ile insanın neler yaptığını ve taş aletlerdeki çeşitlenmeleri kavrar.
ÖÇ03 Sepetçilik, dokumacılık, çömlekçilik, madencilik gibi meslek gruplarının ortaya çıkışları, gelişmeleri ve bölgesel farklılıklarının nedenlerine, arkeolojik verilerin, teknolojik yönden yeniden ele alınması ile yorumlar getirilebileceğini kavrar.
ÖÇ04 Yiyecek elde etme yollarındaki (tarım, avcılık, çobanlık) gelişim aşamalarını kavrar.
ÖÇ05 Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki sanatsal durumlara etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar getirilebileceğini kavrar.
ÖÇ06 Arkeolojide, geçmiş dönemlerdeki dini inançlara etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar getirilebileceğini kavrar.
ÖÇ07 Arkeolojide, sosyal ritüellere etnoarkeolojik çalışmalar ile yorumlar getirilebileceği kavrar.
ÖÇ08 Etnografik dokumacılık ve sepetçiliğin tarihsel süreci kavrar.
ÖÇ09 Etnografik kutlama, kabul törenlerinden etnoarkeoloji aracılığı ile geçmiş dönem topluluklarının sosyal değerlerine tahminler yapar.
ÖÇ10 Avcılık ve toplayıcılığın tarihsel sürecini kavrar.
ÖÇ11 Etnografik madencilik ve çömlekçiliğin tarihsel sürecinde toplulukların ekonomik aşamalarını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin temel bilgileri. Dönem sonu için konu seçimleri. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Ateş yakma ve etnoarkeoloji. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
3 Taş aletler ve etnoarkeoloji. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
4 Sepetçilik ve etnoarkeoloji. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
5 Dokumacılık ve etnoarkeoloji. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
6 Çömlekçilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
7 Madencilik ve etnoarkeoloji. Veya saha pratiği. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Avcılık ve etnoarkeoloji. Dönem sonu için konu seçimi. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 Tarım ve etnoarkeoloji Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Sanat ve etnoarkeoloji I Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 Sanat ve etnoarkeoloji II Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 Kutlama, kabul törenleri ve etnoarkeoloji Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Dini inanç ve pratikler, ve etnoarkeoloji. Or field practice. Veya saha uygulaması. Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
15 Genel tartışma ve saha uygulaması Tavsiye edilecek makaleler okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS