Genel Bilgi
Kod | AR465 |
Ad | Antik Dönemde Kent Planlaması |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. NESİBE ÇAKIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. NESİBE ÇAKIR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
MÖ 8.-MS 4. yy arasındaki Akdeniz Bölgesinde Yunan ve Roma kentlerinin planları üzerinden prensibleri, mimari formları, tarihsel, sosyal ve felsef, arka planı ile birlikte irdeler.
Dersin İçeriği
Yunan ve Roma Dönemi kent planları, tarihi, siyasi arka planın ışığında Antik dünyanın önemli yapıları kentleri, kuruluşları sosyal toplumsal açıdan karşılaştırmalı ele alınır. Dönem özelliklerini yansıtan tipik örneklere ve teknik kavramlara verilir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Charles Gates, Antik Kentler, Koç Üniv. yay.
Notlar
R. Wycherley, Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antik Dönem mimarisinin temel düzeydeki bilgilerine sahip olur. |
ÖÇ02 | Antik Dönem mimarisi ve kent planlaması alanında kuramsal bilgileri yorumlayabilme becerisini edinir. |
ÖÇ03 | Antik Dönem kentleri planlaması ve mimarisi konusunda edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Antik Yunan ve Roma kent haritalarını yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ05 | Antik kent plan örneklerinin bir önceki ve sonraki dönemlerledeki karşılaştırmayı ve gelişimi yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Antik Yunan ve Roma kent planlamasında günümüz modern kent planlamasına, kent olgusuna urbanistik açıdan etkilerini yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ07 | Antik Yunan ve Roma yapı planlarını yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ08 | Antik Yunan ve Roma kent planlamasının felsefi ve sosyolojik düşünce prensiplerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Antik Kent Urban Theorisine Giriş | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Vitruvius'un Teorileri | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Antik Yunan: Hippodamos Kent planlama prensibi Izgara Planı | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kent planlamasında Yunan ve Roma terimlerinin karşılaştırılması | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Anadolu'dan Milet ve Priene; Yunanistan'dan Pire | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Diğer kent ve kutsal alan örnekleri: Atina, Delphi, Olympia | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Genel değerlendirme | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Helenistik teraslama kent planı: Pergamon | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Roma Dönemi kent planlamasına giriş ve erken örnekler | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Cardo-Decumanus kent planlama prensibi, kökeni | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Karagah şeması ve Veteran kolonileri | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Timgad, Djemila, Dougga, Leptis Magna kentleri | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ortadoğu Roma kentleri I: Palmyra, Hatra | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | II. Roma eyaletleri Kentleri: Gerasa, Petra | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |