RTV233 Medya Hukuku

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTV233
Ad Medya Hukuku
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. VİLDA YARDIM TEKKOLLU


Dersin Amacı

Bu ders ile, Öğrencinin medya alanında yapılan hukuki düzenlemeler ve kanunlarla ilgili uygulamaları kavraması amaçlanır.

Dersin İçeriği

Ahlak ve Etik Kavramları, Meslek Etiği, Medya Hukukunun Kavram ve Kaynakları, Basın ve Yayın Faaliyetleri ve Yasal Düzenlemeler, Basın Kanunundaki Hak ve Yükümlülükler, Radyo ve Televizyon Yayıncılığı ile ilgili düzenlemeler, İnternet Yayıncılığı ile ilgili Yasal Düzenlemeler, Medyada Cezai sorumluluk, Medyada Hukuki Sorumluluk, Kitle İletişim Araçları Yoluyla Kişilik Haklarına Yapılan Saldırılarda Korunma Yollları, Medyada Düzeltme ve Cevap Hakkı, Medyada Özdenetim Sistemleri, Yayının Durdurulması, Cezai Yaptırım Uygulamaları ile İlgili Örnekler, Sosyal Medya ve Özdenetim.

Dersin Ön Koşulu

Koşul yok

Kaynaklar

Medya Hukuku. Halil İbrahim Gürcan, Fatih Bayram , Sevil Yıldız, Barış Günaydın, Fikret İlkiz, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2018.

Notlar

İletişim ve Hukuk. Rıdvan Bülbül, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2001. Medya Hukuku. Coşkun Ongun, Legal Kitabevi, 2010.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Medya alanındaki yasal düzenlemelerin gerekliliğini, Medya hukukunun kavram ve Kaynaklarını kavrar.
ÖÇ02 Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nde yer alan medya ile ilgili düzenlemeleri özetler.
ÖÇ03 Basın ve Yayın Faaliyetleri ve Yasal Düzenlemeler ile ilgili bilgileri kavrar.
ÖÇ04 Radyo ve Televizyon Yayıncılığı ile ilgili düzenlemeleri açıklar.
ÖÇ05 İnternet Yayıncılığı ile ilgili Yasal Düzenlemeleri açıklar.
ÖÇ06 Medyada Cezai Sorumluluk gerektiren durumları ve sonuçlarını açıklar.
ÖÇ07 Medyada Hukuki Sorumluluk gerektiren durumları ve sonuçlarını açıklar.
ÖÇ08 Medyada Düzeltmenin nasıl yapıldığını ve Cevap Hakkının nasıl oluştuğunu kavrar.
ÖÇ09 Ahlak, etik, meslek etiği ve medyada özdenetim kavramlarını tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir. 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. 2
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir.
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir.. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ahlak ve etik kavramları, meslek etiği Ders içerik araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Medya Hukukunun Kavram ve Kaynakları Kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Basın ve Yayın Faaliyetleri ve Yasal Düzenlemeler Konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Basın Kanunundaki Hak ve Yükümlülükler Konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Radyo ve Televizyon Yayıncılığı ile ilgili düzenlemeler konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 İnternet Yayıncılığı ile ilgili Yasal Düzenlemeler Konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Medyada Cezai Sorumluluk Konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medyada Hukuki Sorumluluk Konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Kitle İletişim Araçları Yoluyla Kişilik Haklarına Yapılan Saldırılarda Korunma Yollları Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Medyada Düzeltme ve Cevap Hakkı Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Medyada Özdenetim Sistemleri Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Yayının Durdurulması Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Cezai Yaptırım Uygulamaları ile İlgili Örnekler Konunun gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Sosyal Medya ve Özdenetim Konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS