Genel Bilgi
Kod | TTB118 |
Ad | Tekstil Kimyası |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM ERDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM ERDEM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciye tekstilde suyun ve tekstil yardımcı kimyasallarının kullanımı hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği
Terbiye işletmelerinde su ve önemi, Yüzey aktif maddeler ve özellikleri, Selülozik liflerinin kimyasal özellikleri, Protein liflerinin kimyasal özellikleri, Poliester liflerinin kimyasal özellikleri, Poliamid liflerinin kimyasal özellikleri, Akrilik liflerinin kimyasal özellikleri, Boyama prosesi temel bilgileri, Lif-boyarmadde bağları, Boyama izotermleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Tekstil Kimyası, Osman Serindağ, Yusuf Ziya Halefoğlu, Adana Nobel Kitabevi 2-Tekstil Kimyası, Necdet Seventekin, Ege Üniversitesi Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma Merkezi Yayınları
Notlar
Tekstil Kimyası ders notları, Özlem Erdem Yılmaz
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, doğal ve sentetik liflerin kimyasal yapılarını açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenci, kimyasal maddeleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Öğrenci, tekstil liflerinin kimyasallar karşısındaki tutumlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenci, tekstil kimyasallarının kullanımını açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenci, reçete ve fulard hesaplamalarını yapar. |
ÖÇ06 | Öğrenci, konsantrasyonu farklı kimyasal madde ile reçete hesaplamaları yapar. |
ÖÇ07 | Öğrenci, yaş işlemler için gerekli olan yardımcı kimyasal maddelerin özelliklerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, ön terbiye, terbiye, bitim işlemleri ve makineleri konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, verimliliğin önemi ve gerekliliğini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kalite kontrol, proses kontrol ve standardizasyon hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, terbiye alanında üretim ve kalite kontrol için gerekli hesaplamaları yapabilecek düzeyde matematik bilgisi olduğunu gösterir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, üretim ve kalite kontrol işlemlerini gerçekleştirebilecek düzeyde renk ve kimya bilgisine sahip olduğunu gösterir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil laboratuvarı, deney cihazları, deneyin yapılışı hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, terbiye işlemlerinde kullanılan boyarmadde ve yardımcı maddeleri tanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil ürünlerinin üretim süreci, kullanımı ve sonrası ile ilişkili insan sağlığı ve çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, terbiye laboratuvarında kumaş veya iplik numunesini boyar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, kalite kontrol ve proses kontrol uygulamalarına katkıda bulunur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, bir deneyi, kısa bir eğitim sürecinden sonra standarda uygun olarak gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, kendisine verilen bir görevi teknik ve etik kurallara uygun olarak yerine getirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, bulunduğu işletmede malzeme stoklarını takip eder. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, işletmede karşılaşacağı mesleki İngilizce terimlerini temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, iş sağlığı ve güvenliği kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, teknolojik uygulamaların hukuka uygunluğuna ve mesleki etik değerlere göre davranır. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kimyanın temel kavramlarını öğrenir. | 5 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, mesleği ile ilgili cebirsel hesaplamaları öğrenir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Liflerin Sınıflandırılması ve Genel Bilgiler | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Selüloz Lifleri ve Kimyasal Yapıları | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Selüloz Liflerinin Kimyasal Özellikleri ve Kimyasallara karşı tutumları | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Protein Lifleri ve Kimyasal Yapıları | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Protein Liflerinin Kimyasal Özellikleri ve Kimyasallara karşı tutumları | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sentetik Lifler . Sentetik Liflerin Moleküller üstü yapısı Makro moleküller arası çekim kuvvetleri. Sıcaklığın Moleküller üstü yapıya etksi | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Poliester Lifleri ve Kimyasal Yapıları ve Kimyasal özellikleri | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Poliamid Lifleri ve Kimyasal Yapıları ve Kimyasal özellikleri | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Polipropilen Lifleri ve Kimyasal Yapıları ve Kimyasal özellikleri | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Poliakrilonitril Lifleri (PAN) ve Kimyasal Yapıları ve Kimyasal özellikleri | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yüksek Performanslı Lifler | Konuya örnekleme ve eski-yeni teknolojileri kıyaslayarak giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Aramotik Poliamid. Karbon Lifleri.Cam Lifleri. Karbon Lifleri | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Nano Lifler | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel konu tekrarı | Ders notlarının önceden gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |