Genel Bilgi
Kod | TTB229 |
Ad | Tekstilde Fiziksel ve Kimyasal Kalite Kontrol |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM ERDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM ERDEM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciye tekstilde kalite kontrol ile ilgili temel bilgi ve kavramları kazandırmak
Dersin İçeriği
Kalite Kontrol Kavramı ve Tekstilde Kalite Kontrolün Önemi. Temel İstatistik Kavramları. Tekstilde Test ve Atmosfer Koşulları. Test İçin Numune Alma Yöntemleri. Elyaf Uzunluğunun ve Elyaf İnceliğinin Ölçülmesi. Pamuk Elyafında Derecelendirme.Tekstil Materyallerinin Mukavemetinin Ölçümünde Temel Prensipler ve Kullanılan Yöntemleri. Elyaf ve İplik Mukavemetinin Tespiti. İplik Numarası, Büküm, Düzgünsüzlük ve Tüylülüğün Ölçümü
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Tekstil Kalite Kontrol Test ve Analizleri (Kumaş), Kenan Yıldırım, Kadriye Kutlay, Ayşe Senem Kaya, Nobel Yayıncılık 2-MEGEP ders notları, Milli Eğitim Bakanlığı
Notlar
Tekstilde Fiziksel ve Kimyasal Kalite Kontrol ders notları, Özlem Erdem Yılmaz
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, kalite kontrolün önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenci, standart ve standardizasyon kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Öğrenci, istatistiksel kalite kontrolün gerekliliğini açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenci, elyaf ve iplik kalite kontrol testleri uygular. |
ÖÇ05 | Öğrenci; elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Öğrenci; ön terbiye, terbiye, bitim işlemleri ve makinelerinin tekstil malzemesine etkilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Öğrenci; tekstil laboratuvarı, deney cihazları, deneyin yapılışı hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreci hakkında genel bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, ön terbiye, terbiye, bitim işlemleri ve makineleri konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, verimliliğin önemi ve gerekliliğini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kalite kontrol, proses kontrol ve standardizasyon hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, terbiye alanında üretim ve kalite kontrol için gerekli hesaplamaları yapabilecek düzeyde matematik bilgisi olduğunu gösterir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, üretim ve kalite kontrol işlemlerini gerçekleştirebilecek düzeyde renk ve kimya bilgisine sahip olduğunu gösterir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil laboratuvarı, deney cihazları, deneyin yapılışı hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, terbiye işlemlerinde kullanılan boyarmadde ve yardımcı maddeleri tanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil ürünlerinin üretim süreci, kullanımı ve sonrası ile ilişkili insan sağlığı ve çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, terbiye laboratuvarında kumaş veya iplik numunesini boyar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, kalite kontrol ve proses kontrol uygulamalarına katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, bir deneyi, kısa bir eğitim sürecinden sonra standarda uygun olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, kendisine verilen bir görevi teknik ve etik kurallara uygun olarak yerine getirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, bulunduğu işletmede malzeme stoklarını takip eder. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, işletmede karşılaşacağı mesleki İngilizce terimlerini temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, iş sağlığı ve güvenliği kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, teknolojik uygulamaların hukuka uygunluğuna ve mesleki etik değerlere göre davranır. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kimyanın temel kavramlarını öğrenir. | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, mesleği ile ilgili cebirsel hesaplamaları öğrenir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tekstilde Kalite Kontrolun Önemi ve Temel Kavramlar | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel İstatistik Kavramları | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Ulusal ve Uluslararası Standartlar ve Standardizasyon | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İstatistiksel Proses Kontrolü, Proses Kontrolünde Kullanılan Bazı İstatistiksel Yöntemler (Sebep-sonuç diyagramı, Pareto analizi gibi) | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İstatistiksel Proses Kontrol Uygulamaları | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Test ve Atmosfer Koşulları, Test için Numune Alma Yöntemleri | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Elyaf Uzunluğu ve Elyaf İnceliği, Pamuk Elyafında Derecelendirme | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Elyaf kalite kontrolü laboratuvar uygulaması | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Elyaf Mukavemeti | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İplik Numarası, İplik Bükümü ve Mukavemeti | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İplik Düzgünsüzlüğü ve Tüylülüğü | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İplik Kalite Kontrolü Laboratuvar Uygulaması | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Toplam Kalite Yönetimi ve Felsefesi | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel Konu Tekrarı | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,92 | ||
AKTS | 5 AKTS |