IMZ306 Akışkanlar Mekaniği 2

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IMZ306
Ad Akışkanlar Mekaniği 2
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEVLÜT SAMİ AKÖZ


Dersin Amacı

Temel denklemlerin boru ve açık kanal akımlarına uygulanmasının öğretilmesi

Dersin İçeriği

Gerçek akışkan akımı, Laminer ve türbülanslı akımlar, Sınır tabakası akımı, Akımda batmış cisimlere gelen kuvvetler, Boruda düzenli akım, Boru akımında energy kayıpları, Boru hatlarında pompa ve türbin kullanımı, Boru ağlarının hidrolik analizi, Boruda değişken akımlar, Denge bacası salınımı ve darbe basıncının analizi, Düzenli açık kanal akımı, Üniform akım, En iyi hidrolik kesit, Özgül enerji, Kritik derinlik, Özgül kuvvet, Hidrolik sıçramanın analizi, Yavaş değişen akımlar, Boyut analizi ve hidrolik benzerlik.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notları

Notlar

Streeter, V.L., Wylie, E.B., FLUID MECHANICS, McGraw-Hill Kırkgöz, M.S., AKIŞKANLAR MEKANİĞİ, Kare Yayınları Sümer, B.M., Ünsal, İ., Bayazıt, M., HİDROLİK, Birsen Yayınevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gerçek akışkan akımlarının temel karakteristiklerini belirleyebilme ve yorumlama yeteneğini kazanır. .
ÖÇ02 Borulardaki düzenli akımların analizini ve boru hatlarının tasarımını yapabilme becerisi kazanır.
ÖÇ03 Borulardaki değişken akımların analizini ve boru hatlarının tasarımını yapabilme becerisi kazanır.
ÖÇ04 Denge bacası salınımı, düzenli akımın teşekkülü ve su darbesi analiziini yapabilme becerisi kazanır.
ÖÇ05 Boru ağlarının hidrolik analizini gerçekleştirir ve pompa seçimini yapar.
ÖÇ06 Açık kanallarda düzenli üniform ve üniform oolmayan akımları anali eder.
ÖÇ07 Açık kanallarda en iyi hidrolik kesiti belirleme becerisi kazanır.
ÖÇ08 Açık kanallardaki hidrolik sıçramayı analiz etme becerisi kazanır.
ÖÇ09 Açık kanallarda özgül enerji ve özgül kuvvet kavramlarını belirleyebilme ve yorumlama yeteneğini kazanır.
ÖÇ10 Açık kanallarda dalga yayılması ve tedrici değişen akımları analiz eder
ÖÇ11 Yavaş değişen akım profillerinin hesabını yapma becerisi kazanır.
ÖÇ12 Boyut analizi ve hidrolik benzerlik konularını anlama yeteneği kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri vearaçları seçer ve kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleriizler ve kendini sürekli yeniler.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 3
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gerçek akışkanların hareketi; Laminer ve türbülanslı akımların tanımı Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Akımda sınır tabakası, batmış cisimlere gelen kuvvetler, sekonder akım Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Borularda düzenli akımlar; hız profilleri ve enerji kayıpları Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Boru akımında yerel enerji kayıpları, Boru hattında pompa ve türbin kullanımı Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
5 Boru hattı problemleri Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
6 Boru ağlarının hidrolik analizi Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
7 Ara sınav Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
8 Ara Sınav Önceki dersin gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Su darbesinin analizi Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 Açık kanallarda düzenli akımlar; Temel bilgiler, Üniform akımın hesabı Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Açık kanalda en iyi hidrolik kesit, Özgül enerji Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
12 Kritik derinlik, Kritik derinlikten geçiş, Özgül kuvvet, Hidrolik sıçramanın analizi Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Kanalda dalga yayılması, Yavaş değişen akımlar Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
14 Yavaş değişen akım profillerinin hesabı Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
15 Boyut analizi ve hidrolik benzerlik Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS