Genel Bilgi
Kod | FZK316 |
Ad | Bilgisayar Destekli Fizik Eğitimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSA DUMANOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İSA DUMANOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Labview programlama dili, bilgisayar ve elektronik arabirim kartını kullanarak öğrencilere fizik deneyleri tasarlama, bu deneylerden veri okuma ve analiz etmenin temellerinin kavratılması.
Dersin İçeriği
Labview, Röleler ve röle kontrol, Analog-Dijital çeviriler ve bunları kullanarak deney tasarlama, Trafik Işıkları modeli, Adım Motorları ve yazıcı modeli, sinyal jeneratöründen okunan dalgaların çizdirilmesi, Kondensatoörlerin dolma ve boşalması, Lenz Kanunu, Diyapozon ve mikrofondan ses kaydı ve analizi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
LabVIEW Grafik Programlama Dili Prof.Dr.Faruk Ünsaçar
Notlar
Internet
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgisayar algoritmaları geliştirir. |
ÖÇ02 | Labview programlama diliyle bilgisayar programı yazar. |
ÖÇ03 | Bilgisayarda dijital giriş-çıkış işlemlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Rölelerin çalışma prensibini kavrar ve röleleri kontrol eder. |
ÖÇ05 | Dijital-Analog ve Analog Dijital Dönüştücüleri kavrar ve fizik uygulamalarında kullanır. |
ÖÇ06 | Temel Fizik deneylerini tasarlar ve kurar. |
ÖÇ07 | Fizik deney verilerini bilgisayar aracılığıyla edinir, gerekli grafikleri çizdirir ve yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Labview programlamaya giriş | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
2 | Labview'de temel programlama teknikleri I | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
3 | Labview'de temel programlama teknikleri II | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık ve ödevin çözülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
4 | Bu derste kullanılacak arabirim sisteminin özellikleri ve arabirim sistemini kullanarak röle kontrölü | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık ve ödevin çözülmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Trafik Işıkları Modeliyle Kontrol | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
6 | Adım motorlarına giriş ve adım motorlarının bilgisayar programıyla kontrölü | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
7 | Adım Motorları ile yazıcı modeli | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
9 | Optik kapı ve Sensörlerle kontrol yöntemleri | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Sarkacın periyodunun ölçülmesi, açıya bağımlılık, küçük salınımlar | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
11 | Analog-Dijital Çevirici(ADÇ)'lere giriş, çalışma prensibi ve teknikler | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
12 | Sinyal Jeneratörünün ürettiği dalgaların grafiğinin çizdilmesi ve sonuçları analizi | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
13 | Kondansatör deneyleri, dolma-boşalma eğrilerinin çizdirilmesi ve zaman sabiti hesabı | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Lenz Kanunu, Bir Bobin ve serbest düşen bir mıknatıs aracılığıyla oluşan EMK'nın ölçülmesi ve çizdirilmesi | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
15 | Diyapozan ve mikrofon ile ses kaydı ve analizi | Konuya kitaptan ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |