Genel Bilgi
Kod | FZK410 |
Ad | Nükleer Fizik II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSA DUMANOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İSA DUMANOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere, Nükleer bozunma ve radyoaktiflik kavramlarını öğretip, Nükleer yapıdaki radyoaktif bozunmalar ve nükleer reaksiyonlar hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Nükleer Bozunma: Radyoaktif bozunma yasası, Radyoaktifliğin üretilmesi ve bozunması, Ürün aktifliklerinin çoğalması, Bozunma Türleri, Doğal radyoaktiflik, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü), Nükleer radyasyonların ölçümü: Radyasyonun madde ile etkileşmesi, Gazlı Sayaçlar, Sintilasyon detektörleri, Yarı iletken detektörleri,Sayma istatistiği, Enerji ölçümleri, Çakışma ölçümleri ve zaman çözme gücü, Diğer detektör tipleri, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü), Alfa Bozunumu: Temel bozunma reaksiyonları, bozunumunun sistematiği, yayınlanma teorisi, Alfa bozunumunda açısal momentum ve parite, bozunma spektroskopisi, Alfa bozunumunda serbest kalan enerji, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü), Beta Bozunumu: Beta Bozunumunun Fermi teorisi, Fermi teorisinin klasik deneysel doğrulaması, Açısal momentum ve parite seçim kuralları,Çift beta bozunumu, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü), Gamma Bozunumu: Gamma bozunumuna enerji açısından yaklaşım, Kuantum Mekaniksel anlatım, Açısal momentum ve parite seçim kuralları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Nükleer Fizik, Kenneth S. Krane (Çeviri Editörü Prof.Dr. Başar Şarer)
Notlar
Nükleer Fizik İlkeler ve Uygulamalar, John Lilley (Çeviri Editörleri Prof.Dr.Abdullah Aydın, Doç.Dr. İsmail Hakkı Sarpün, Prof.Dr.Eyyup Tel,Prof.Dr. Abdullah Kaplan)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Radyoaktif bozunma yasasını kavrar. |
ÖÇ02 | Radyoaktifliğin üretilmesi ve bozunmasını kavrar. |
ÖÇ03 | Ürün aktifliklerinin çoğalmasını kavrar. |
ÖÇ04 | Radyasyon ölçü birimlerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Radyasyonun madde ile etkileşmesini kavrar. |
ÖÇ06 | Nükleer radyasyonun ölçümünde kullanılan detektör sistemlerini tasarlar. |
ÖÇ07 | Alfa bozunumunu kavrar. |
ÖÇ08 | Beta bozunumunu kavrar. |
ÖÇ09 | Gama bozunumunu kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | BÖLÜM 6: Nükleer Bozunma: Radyoaktif bozunma yasası, Radyoaktifliğin üretilmesi ve bozunması, | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Ürün aktifliklerinin çoğalması, Bozunma Türleri, Doğal radyoaktiflik | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Nükleer radyasyonların ölçümü: Radyasyonun madde ile etkileşmesi, Gazlı Sayaçlar, | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Sintilasyon detektörleri, Yarı iletken detektörleri,Sayma istatistiği, Enerji ölçümleri | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Çakışma ölçümleri ve zaman çözme gücü, Diğer detektör tipleri | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Problem çözümü | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Alfa Bozunumu: Temel bozunma reaksiyonları, bozunumunun sistematiği, yayınlanma teorisi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Alfa bozunumunda açısal momentum ve parite, bozunma spektroskopisi, | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Alfa bozunumunda serbest kalan enerji, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Beta Bozunumu: Beta Bozunumunun Fermi teorisi, Fermi teorisinin klasik deneysel doğrulaması, Açısal momentum ve parite seçim kuralları, | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Çift beta bozunumu, Uygulama (konu ile ilgili problem çözümü) | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Gamma Bozunumu: Gamma bozunumuna enerji açısından yaklaşım | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kuantum Mekaniksel anlatım, Açısal momentum ve parite seçim kuralları | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |