GZT201 Kitle İletişim Kuramları I

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT201
Ad Kitle İletişim Kuramları I
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN


Dersin Amacı

Derste öğrencilerin iletişim ve medya çalışmaları alanını şekillendiren temel kuramlarla tanıştırılması, bu kuramların tarihsel çerçeveleri bağlamında anlaşılması, medya ve toplum ilişkisini bağlantısının aktarılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modelleri genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları - Kavramlar, Okullar, Modeller, İletişim Yayınları.

Notlar

İletişim Ansiklopedisi: http://yenimedya.info/. Erol Mutlu, İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 iletişim ve medya çalışmalarına ilişkin kavramları tanımlar
ÖÇ02 Kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımının medya kavrayışını açıklar.
ÖÇ03 Kitle iletişim araçlarına yönelik yapılmış araştırmalar konusunda bilgi edinir.
ÖÇ04 Kitle iletişim alanındaki temel kuramsal yaklaşımları tartışabilir
ÖÇ05 Modernleşme kuramı açısından medyayı değerlendirir.
ÖÇ06 Kültürel emperyalizm ve medya emperyalizmi tezlerini açıklar
ÖÇ07 Propaganda modelinin temel özelliklerini ve temsilcilerini ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, dersin tanıtımı Kaynakların tanıtılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Teori nedir,araştırma ve kuramın karşılıklılığı, kuramların işlevleri, neden teoriyi inceliyoruz Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Teorinin tarihsel gelişimi Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Normatif teoriler Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Kaynak teoriler 1 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Kaynak teoriler 2 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Mesaj teorileri 1 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 mesaj teorileri Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 İzleyici kuramları 1 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 İzleyici kuramları 2 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İletişim teorilerini gelişimi Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Medya ve toplumsal cinsiyet teorileri Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Uluslararası iletişim teorileri Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Araçsalcı yaklaşımlar Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS