GZT403 İletişim Etiği

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT403
Ad İletişim Etiği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Çeşitli felsefi ve pratik yaklaşımların tanıtılacağı derste; etik ve ahlak açısından doğru-yanlış tanımlamaları iletişimsel eylemler, mesleki kural ve davranışlar, toplumsal değişim ve etik, popüler kültür ve etik, medyada etik gibi başlıkların, örneklere uyarlanabilmesi amaçlanmaktadır. Mesleki yasalar, öz-denetim mekanizmaları ve diğer etik kodlar ve kuralların iletişim öğrencileri tarafından içselleştirilmesi sağlanacaktır.

Dersin İçeriği

Ders, etik kuramları tarihçesine bakış, farklı yaklaşımlar: ödev etiği, yararcı etik, söylem ve iletişim etiği ve iletişimsel eylem kuramı-Habermas, ve seminer sunuşları biçiminde işlenecektir. Genel etik kuramların ardından iletişim etiği ve meslek etiği konuları ele alınacak, gazetecilik etiği, halkla ilişkiler etiği, reklamcılık etiği, sinema ve televizyon v ve yeni medya etiği üzerinde ayrıntılı bir biçimde durulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ruhdan Uzan/İletişim Etiği: Sorunlar, Sorumluluklar, Gazi Üniversitesi, İletişim fakültesi Yayınları/A Belsey, R Chadwick, Medya ve Gazetecilikte Etik Meseleler, çev. NT, Aytıntı yay. 1998.

Notlar

Jurgen Habermas, İletişimsel Eylem Kuramı, Kabalcı, 2000


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Etik alanındaki temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Etik ve ahlak kavramlarını birbirinden ayırt edebilir ve etik ile ilgili bilgilerini günceller.
ÖÇ03 İnsan hakları ve etik arasındaki ilişkiyi yorumlar.
ÖÇ04 4.) İletişim alanıyla sentezlemek üzere etik teoriler hakkında bilinçlenir.
ÖÇ05 İletişim ve söylem etiği ile ilgili edindiği bilgiler eşliğinde bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişimde etik sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
ÖÇ06 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir.
ÖÇ07 Meslek etiği kavramı ile birlikte iletişim alanındaki etik kodları örnekleriyle birlikte öğrenerek mesleki yaşamında bu kodlara başvurur.
ÖÇ08 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
ÖÇ09 Gündelik yaşamında ve mesleğini uygularken etik ilkelere özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
ÖÇ10 Meslek etiği alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olup,.yerel, ulusal ve uluslararası olayları etik açıdan izler ve eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır 1
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma, dersin genel çerçevesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Etik ve Ahlak Kavramları Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Etik kuramları tarihçesine bakış Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Ödev Etiği Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Yararcı Etik Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Söylem Etiği Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Etik açıdan İletişim Hakkı ve İletişim Özgürlüğü Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İletişim Etiği Okuma tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Gazetecilik Etiği Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Yeni Medya Etiği Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Halkla İlişkilerde Etik Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Reklamcılık Etiği Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Sineme ve Televizyon Etiği Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel Tartışma Okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 09:54