GZS413 HABER SOSYOLOJİSİ

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS413
Ad HABER SOSYOLOJİSİ
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ


Dersin Amacı

Dersin amacı katılımcılara habere yönelik kuramsal bakış açılarını öğretmek ve eleştirel değerlendirme becerisini kazanmalarını sağlamaktır

Dersin İçeriği

Ders haber kavramı ve habere yönelik farklı kuramsal yaklaşımlar ışığında güncel habercilik pratiklerini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Haberi Okumak, Ayşe İnal Haber Okumaları, Yasemin İnceoğlu & Savaş Çoban Liberal Basın, Ömer Özer Haber Hakikat ve İktidar İlişkisi, Çiler Dursun Gazetecilik Bilimi ve Kuramları, Füsun Alver Herkes İçin Gazetecilik, Korkmaz Alemdar & Ruhdan Uzun Haber ve Haber Programlarında İdeoloji ve Gerçeklik, Bedriye Poyraz İleti Tasarımında Haber, Nurdoğan Rigel

Notlar

medya içerikleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Katılımcılar haberle ilgili kavramları öğrenir.
ÖÇ02 Liberal ve Eleştirel paradigmanın habere yönelik yaklaşımını kavrar.
ÖÇ03 Haber-Gerçek ilişkisini kuramsal çerçevede tartışır.
ÖÇ04 Haber ve ideoloji kavramları arasında bağ kurar ve tartışır.
ÖÇ05 Haberin ideolojik bir anlatı olarak toplumsal düzeydeki etkilerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, dersle ilgili okuma listesi ve dersin gereklilikleri hakkında bilgilendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Haber ve haber değeri kavramları üzerine tartışma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Haber değeri araştırmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Haber seçimi kuram ve araştırmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Haber-hakikat ilişkisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Haberde hakikat ve fenomenolojik yaklaşım Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Eleştirel yaklaşımlar çerçevesinde haber ve habercilik pratikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Haberde dil ve söylem Okuma-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Haberde ideoloji ve ideolojinin yeniden inşası Okuma-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Haberde ideolojik inşa stratejileri Okuma-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Haberde ideolojik inşa stratejilerinin örnekler üzerinden çözümlenmesi Okuma-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Haber Analizi Okuma-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Van Dijk ve Haber Söylemi Okuma-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Söylem analizi Okuma-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS