Genel Bilgi
Kod | MATZ303 |
Ad | Geometri ve Ölçme Öğretimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Matematik öğretmen adaylarına geometri ve ölçme konularını derslerinde nasıl etkili bir şekilde kullanabileceklerine ilişkin teorik ve pratik bilgiler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Geometrinin tarihsel gelişimi; Van Hiele düşünme düzeyleri; temel geometrik kavramlar, geometrik yapılar, geometrik cisimler; eşlik ve benzerlik; dönüşüm geometrisi, izdüşüm, örüntü ve süslemeler, fraktalar; Pisagor teoremi; ölçmenin doğası, zaman, uzunluk, alan, hacim ve açı ölçme konularının öğretimi (ders içeriğini düzenleme-uygun öğretim materyallerini ve stratejilerini kullanma vb.); bu konulara ilişkin öğrenci bilgisi (kavramlara ilişkin öğrenci düşüncesini anlama, yorumlama; öğrenci zorluklarını, hatalarını, kavram yanılgılarını ve nedenlerini bilme); bu konuların günlük hayat ve diğer derslerle ilişkisi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ertekin, E. ve Ünlü, M. (2022). Geometri ve Ölçme Öğretimi: Tanımlar, Kavramlar ve Etkinlikler. Ankara: PegemA Yayınevi. Ağırman Aydın, T. ve Küçük Demir, B. (2021). Geometri ve Öğretimi. Ankara: PegemA Yayınevi.
Notlar
Altun, M. (2015). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Aktüel. Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim. Çev. Edit. Soner Durmuş), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Wallace, E. C., & West, S. F. (2015). Roads to geometry. Waveland Press.Sinclair, N., Pimm, D., & Skelin, M. (2012). Developing essential understanding of geometry for teaching mathematics in grades 6-8. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.Johnston-Wilder, S., & Mason, J. (Eds.). (2005). Developing thinking in geometry.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geometri konularının öğretimini kavrar. |
ÖÇ02 | Matematik öğretim programındaki geometri konularının neler olduğunu bilir ve açıklar. |
ÖÇ03 | Geometri konularını öğretirken uygun strateji ve materyalleri kullanabilir. |
ÖÇ04 | Geometri ve ölçme konularında öğrenci hataları, kavram yanılgıları ve zorlukların farkındadır. |
ÖÇ05 | Geometri ve ölçme konularının günlük hayat ve diğer derslerle ilişkisini farkındadır. |
ÖÇ06 | Öğretmen adayı, ölçme konularını öğretirken uygun strateji ve materyalleri kullanabilir. |
ÖÇ07 | Matematik öğretim programındaki ölçme konularının neler olduğunu bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dönem planının yapılması dersile ilgili amaç ve kapsam ile ilgili giriş | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Van Hiele düşünme düzeyleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Uzamsal düşünme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Temel geometrik kavramlar ve öğretimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Eşlik benzerlik ve öğretimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Düzlemsel şekiller ve öğretimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Cisimler ve öğretimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dönüşüm geometrisi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Örüntü ve süslemeler öğretimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Ölçme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Uzunluk ve alan öğretimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Hacim ve ölçme konularının öğretimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Dinamik Geometri Yazılımları: Cabri Geometri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Dinamik Geometri Yazılımları Geogebra | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Genel değerlendirme | Genel değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |