Genel Bilgi
Kod | BAT118 |
Ad | Genel Bağcılık |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İLKAY ŞEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. İLKAY ŞEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Asma tür, çeşit ve anaçlarının beslenme, büyüme ve gelişme fizyolojisi konusundaki temel bilgileri verilmesi ve bağcılık konusunda karşılaşılan sorunları ve çözüm yollarının öğretilmesi. Üzümün karakteristik ürün ve üretim özelliklerini, terbiye sistemleri ve kültürel uygulamalarını öğretmek ve bunları uygulayabilme becerisini edindirmektir.
Dersin İçeriği
Asmanın doğuşu ve yayılışı; bağcılığın tarihçesi; asmanın sistematikteki yeri; asmanın doku ve organları, bağ yeri seçimine etkileri; üzümün değerlendirme şekilleri; çoğaltma, budama ve terbiye sistemlerive bunlara yönelik kültürel uygulamalar işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Uzun, İ. Bağcılık. Akdeniz Üniv. Yayın No:69. Antalya.Çelik, H., Ağaoğlu, Y.S., Fidan Y., Marasalı, B., Söylemezoğlu, G. 1998. Genel Bağcılık. Sun Fidan Meslek Kitapları. Ankara.Çelik, H. 2006. Üzüm Çeşit Kataloğu. Sun fidan A.Ş. Ankara.Çelik, S. 1998. Bağcılık. Cilt1.Tekirdağ Ziraat Fakültesi. Tekirdağ.
Notlar
Ağaoğlu, Y.S. 2002. Bilimsel ve Uygulamalı Bağcılık. Cilt II Kavaklıdere Eğitim yay . no 5. Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Asma bitkisinin doğuşu ve sistematikte ki yerini açıklar. |
ÖÇ02 | Bağcılığın teknik ve ekonomik özelliklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Asmanın doku ve organlarının işlevlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Üzümün değerlendirme şekillerini kendi ifadeleriyle açıklar. |
ÖÇ05 | Üzüm bitkisinin üreme sistemlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Üzüm bitkisinin ekolojik isteklerini açıklar. |
ÖÇ07 | Üzüm çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Üzüm bitkisinin toprak isteklerini açıklar. |
ÖÇ09 | Asma bahçesinin kurulmasınında ki problemleri açıklar. |
ÖÇ10 | Asma bitkisinin kültürel mücadele yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ11 | Asma bitkisinin budama yöntemini açıklar. |
ÖÇ12 | Asma bitkisinin sulama sisteminin işlevlerini açıklar. |
ÖÇ13 | Asma bitkisinde gübrelemenin önemini açıklar. |
ÖÇ14 | Asma bitkisinin hasad yöntemini açıklar. |
ÖÇ15 | Üzüm işleme yöntemleri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel iletişim becerilerini kazanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Asmanın doğuşu ve yayılması, bağcılığın Türkiye de tarımsal bölgelere göre durumu ve özellikleri. | Çelik, H., Ağaoğlu, Y.S., Fidan, Y., Marasalı, B., Söylemezoğlu, G. 1998. Genel Bağcılık. SunFidan A.Ş. Ankara.(pp. 1-5) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Asmanın sistematikteki yeri, Asmanın dokuları ve özellikleri, bağcılık açısından önemleri | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Asmanın toprakaltı organları , köklerin morfolojisi, anatomisi ve fizyolojik özellikleri. | Uzun, H. 1996. Bağcılık. Akdeniz Üniv. Yayın no: 69. Antalya (pp 4-25). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösteri |
4 | üzüm bitkisi ve organları, gövde, dallar ve morfolojileri. türleri, anatomisi ve fizyolojik bilgileri. | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Yaz sürgünü ve özellikleri, sürgün ucu ve yaprağın tanıtılması, tipleri, bağcılık açısından değerlendirilmesi | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Üzüm, salkım iskeleti, çiçek, döllenme biyolojisi, salkım ve tane tipleri, çekirdek, çiçek ve meyve ile ilgili fizyolojik bilgiler | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sülük, koltuk sürgünü ve inci bezeleri | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Asmanın ekolojik istekleri, asmanın fenolojik dönemleri, sıcaklık, güneşlenme (Heliotermi), yağış ve hava nemi | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Rüzgar, Coğrafi durum, yükseklik, yöney ve su kütleleri, don olayları, meydana getiren faktörler ve alınacak önlemler. | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Toprağın etkisi, taşlı ve çakıllı topraklar, killi topraklar, tınlı topraklar, marnlı topraklar. | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Toprağın etkisi, kalkerli topraklar, kumlu topraklar, lösler ve humuslu topraklar | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Üzümün genel değerlendirme şekilleri, sofralık, kurutmalık, şaraplık üzümlerin özellikleri. | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Budamanın genel prensipleri ve önemli fark gösteren özellikleri, | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | kültürel işlemlerin tanıtılması ve özellikleri | İlgili Ders Notlarındaki Bilgile | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |