Genel Bilgi
Kod | ELT146 |
Ad | Bilgisayar Destekli Devre Tasarımı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ELIZBAR SARIYEV |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ELIZBAR SARIYEV
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilgisayar destekli tasarım CAD ve üretim CAM ortamlarını kullanabilme, elektronik devre tasarım yöntem ve uygulamalarını kavrama ve kullanabilme.
Dersin İçeriği
Temel Devrelerin Simülasyonu Analog Devrelerin Simülasyonu Dijital Devrelerin Simülasyonu Baskı Devre Programın Tanıtılması Program Ortamında Devre Çizimi Baskı Devre Şemasını Oluşturma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-)Yaşar KARAYİĞİT,Bilgisayar Destekli Uygulamalar PROTEUS ,Dahi Yayıncılık, Eylül 2017, 2-) Bilgisayar Destekli Tasarım Proteus / Design Suite 8, Hikmet Şahin, ALTAŞ YAYINCILIK
Notlar
Bilgisayar Destekli Devre Tasarımı Ders Notları, Elizbar SARIYEV
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | CAD/CAM ve elektronik devre tasarım programlarının özelliklerini karşılaştırır. |
ÖÇ02 | Yazılım kütüphanesinden malzeme bulabilme, kütüphaneye yeni malzeme yapar |
ÖÇ03 | Açık şema projesi hazırlayabilme, ve yazıcı çıktısı hazırlayıp alır |
ÖÇ04 | Canlandırmalı/grafiksel simulasyon hazırlayarak, sanal aygıtlarla devre üzerinde akım, gerilim ve frekans ölçümleri yapar. |
ÖÇ05 | PCB modülüne aktarım için proje üzerinde gerekli değişiklikleri yapabilme ve PCB tasarımını yapar |
ÖÇ06 | Yazılımın verebildiği farklı format ve amaçlardaki her türlü çıktıyı alır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci algılama, analiz etme ve gerektiğinde istenen ihtiyaçları karşılamak üzere temel aygıtları tasarlama kabiliyeti gelişir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri teknikerlikte karşılaşılacak sorunların çözümleri için beraber kullanabilme kabiliyeti gelişir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknikerlik problemlerini tespit, tanımlama, çözme ve uygun pratik yöntemler ile birlikte simülasyon ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama kabiliyeti gelişir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili konularında yeterli altyapıya sahip olunur. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknikerlik uygulamaları için gerekli olan modern araç ve gereçleri seçme ve kullanma; bilişim teknolojilerinden etkin yararlanma kabiliyeti gelişir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel uygulama devresi tasarlama ve gerçekleme, devre üzerinde sorun çözme, sonuçları analiz etme ve yorumlama kabiliyeti gelişir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni gelişir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme ile çeşitli bilgi kaynaklarını kullanabilme kabiliyeti gelişir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dilde yazılmış mesleki dokumanı orta düzeyde anlama bilgisi gelişir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci gelişir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilgisayar becerileri, bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kuramsal bilgiyi oluşturma becerisine sahip olma kabiliyeti gelişir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulamalı eğitim ile öğrendiklerini, iş hayatında kullanabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | CAD/CAM yazılımlarına giriş ve tanımlamalar, program seçim kriterleri, yazılımın kurulması. | Kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Program menülerinin tanıtımı, çizim alanı ve sayfa ayarları, kütüphaneler, simge ekleme/düzenleme. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
3 | Projeye birden fazla çalışma sayfası ekleme, alt devre oluşturma ve kullanma. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
4 | Canlandırmalı ve grafiksel simülasyonlar ve özellikleri. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Mikrodenetleyici simülasyonu | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
6 | Mikrodenetleyici simülasyonu ve kaynak kodu oluşturma araçlarının tanıtımı. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
7 | Hata mesajları ve çözümleme yöntemleri. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık aşaması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Netlist oluşturma, düzenleme, inceleme, düzeltme. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
10 | Netlistin baskı devreye aktarılması, alan sınırlama, kural belirleme, sayfa özellikleri, katmanlar, menülerin tanıtımı ve PCB çizim araçlarının kullanımı. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
11 | Metrik/İngiliz dönüşümleri, standart kılıflar/ayakizleri, kılılf/ayakizi düzenleme/ekleme. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
12 | PCB tasarım ölçütleri, yol kalınlığında dikkate alınacak hususlar, bağlantı adaları ve katmanlar arası geçişlerin özellikleri. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
13 | Autorouter ayarları ve bakır bölgenin hazırlanması. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
14 | Çizim ve CAM ayarları, Gerber formatı ve ayarları. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
15 | Çizim ve CAM ayarlar, grafik oluşturur | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık aşaması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık aşaması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |