TBZ205 Kumanda Sistemleri

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBZ205
Ad Kumanda Sistemleri
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. MEHMET YILMAZ


Dersin Amacı

Kumanda devre elemanlarını ve çalışma prensiplerini tanıyabilme. Kumanda devre elemanlarını kullanarak; motorlarda yolverme, devir yönü değiştirme, düşük gerilimle yolverme devrelerini öğrenme ve elektrik motorları ile işletme kumandası yapabilme.

Dersin İçeriği

Kumanda giriş elemanları, kumanda çıkış elemanları, elektrik motorları koruma röleleri, elektrik motorlarının kumandası. Özel devre elemanlarına giriş. Kontaktörler, manyetik ve termal devre kesiciler, elektromanyetik elemanlar, Limit anahtarları, basınç anahtarları, zaman röleleri, termostatlar ve valfler. AC motorların kumanda ve kontrol özellikleri. Motorların çalıştırma, durdurma ve frenleme,devir yönü değişimi, düşük gerilimle yolverme teknikleri. Motor hız kontrol devrelerinin analiz edilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Basılmamış ders notları

Notlar

Devre tasarım simülasyon programı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kumanda elemanlarını tanır
ÖÇ02 Kumanda elemanlarının montajını yapar
ÖÇ03 Üç fazlı asenkron motorlara çeşitli yöntemlerle yol vermeyi bilir
ÖÇ04 Bir fazlı asenkron motorlara yol vermeyi bilir
ÖÇ05 Motorların devir yönü değiştirir ve frenleme yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kumanda Elemanları Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Koruma Röleleri Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Üç Fazlı Asenkron Motorları Kesik ve Sürekli Çalıştırma Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Üç Fazlı Asenkron Motorları İki Farklı Yerden (Uzaktan) Çalıştırma Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Üç Fazlı Asenkron Motorlara Dirençle Yol Verme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Rotoru Sargılı Asenkron Motorlara Yol Verme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Üç Fazlı Asenkron Motorlara Reaktansla ve Oto Trafosuyla Yol Verme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Üç Fazlı Asenkron Motorlara Yıldız Üçgen Yol Verme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Frenleme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Çift devirli motorlarda kumanda Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Bir Fazlı Asenkron Motor Kumanda Devreleri Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Bir Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Doğru akım motorlarına yöl verme, devir yönü değiştirme ve frenleme Dersle ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS