Genel Bilgi
Kod | RTS113 |
Ad | Sosyoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, sosyoloji le ilgili temel kavramlara aşina olma, temel konuları öğrenme, analitik ve eleştirel bakış açısı kazanma, olguları sosyolojik imgelem ile değerlendirme yetisi kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders, sosyoloji disiplininin temel kavramları ve ilkelerine giriş niteliği taşımaktadır. Sosyolojinin makro ve mikroanalitik geleneklerini temsil eden farklı kuramsal yaklaşımlar ve araştırma bulgularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Giddens, Anthony (2013). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları. Giddens, Anthony (der.) (2014). Sosyoloji: Başlangıç Okumaları. İstanbul: Say Yayınları.
Notlar
Fast Food Nation (Richard Linklater, 2006) The Merchants of Cool: Frontline (Barak Goodman, 2001) The Coorporation (Marc Achbar, Jennifer Abbot, 2003) Gods Must Be Crazy (Jamie Uys, 1980) La sociologie est un sport de combat (Pierre Carlas, 2001) Abluka, dir. Emin Alper, 2015 Stilyagi (Valery Todorovsky, 2008) A Woman Under the Influence (John Casavettes, 1974) Born into Brothels, dir. Zana Briski, Ross Kauffman, 2004 Moonlight (Berry Jenkins-2016) The Good Lie, dir. Philippe Falardeau, 2014 First Reformed (Paul Schrader-2017) Quiz Show (Robert Redford, 1994) Roger & Me (Michael Moore, 1990) Whose is this song? (Adela Peeva, 2003)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyoloji disiplinine ait temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Toplum içerisinde sosyo-ekonomik, demografik ve kültürel farklılıkları ortaya koyar. |
ÖÇ03 | Sosyolojik açıdan iletişim olgusunu tartışır. |
ÖÇ04 | Araştırmaları sosyolojik olarak yorumlar. |
ÖÇ05 | Toplumsal olayları ve gerçekliği sosyolojik tahayyül ile açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojik bakış açısı, sosyolojik düşüncenin gelişimi | Giddens, Bölüm 1; Mills, Sosyolojik İmgelem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Küreselleşme ve Değişen Dünya | Giddens, Bölüm 2; Ritzer, Toplumun McDonaldlaşması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sosyolojik Soru Sorma ve Cevaplama | Giddens, Bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sosyolojide Kuramsal Düşünme | Giddens, Bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toplumsal Etkileşim ve Gündelik Yaşam | Giddens, Bölüm 5; Goffman, Toplumsal Etkileşim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tabakalaşma ve Sınıf | Giddens, Bölüm 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yoksulluk, Toplumsal Dışlanma ve Refah | Giddens, Bölüm 10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kültür ve Toplumsallaşma | Giddens, Bölüm 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toplumsal Cinsiyet | Giddens, Bölüm 12 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Irk, Etnik Kimlik ve Göç | Giddens, Bölüm 13; Giroy; Birleşik Krallık Bayrağında Siyaha Yer Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Modern Toplumda Din | Giddens, Bölüm 14 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Medya; Örgütler ve Ağlar | Giddens, Bölüm 15-16 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çalışma ve Ekonomik Yaşam | Giddens, Bölüm 18 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Siyasa ve Siyaset Sosyolojisi | Giddens, Bölüm 20; Gellner, Uluslar ve Milliyetçilik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |