Genel Bilgi
Kod | RTS102 |
Ad | İletişim Tarihi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amaçları şunlardır: 1. Tarih ve iletişim arasındaki ilişkileri ortaya koymak. 2. İletişim tarihinin sadece araçların kronolojik anlamda tarihi olmadığını ortaya koymak. 3. Tarih ve iletişim kavramlarına ilişkin eleştirel bir perspektif kazandırmak. 4. İletişim ve tarih üzerine yapılacak tartışmaların tek bir paradigmanın gerçekliği içerisine sıkıştırılamayacağını göstermek. 5. İletişim araçlarının tarihsel gelişimini incelemek. 6. Başlangıcından günümüze egemen iletişim biçimlerini incelemek. 7. Tarih, tarih yazımı, bilgi, iktidar ve egemen iletişim biçimleri arasındaki ilişkileri ortaya koymak. 8. İletişim tarihi çözümlemelerinde incelenen dönemin toplumsal, siyasal, kültürel, ekonomik ilişkileri çerçevesinde çözümleme yapmanın neden önemli olduğunu ortaya koymak.
Dersin İçeriği
Bu ders, sözlü kültür/yazılı kültür ayrımı, kağıt, kitap, matbaa, ilk haberleşme sistemleri; çağdaş gazeteciliğin doğuşu; haberleşme sistemleri, Endüstri Devrimi ve ileti (Fabrika sistemi, yığın üretimi, vb), dünyada ve Osmanlı'da haberleşme, matbaa ve basının kısa öyküsü; telgraftan günümüze telekomünikasyonun gelişimi (görsel telgraf, elektrikli telgraf, telefon, vd.); internet ve ağ toplumu konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
David Crowley ve Paul Heyer, İLETİŞİM TARİHİ: Taş Devri Sembollerinden Sosyal Medyaya, Siyasal Kitabevi, 2019.
Notlar
Ana ders kitabının yanı sıra şu kaynaklardan faydalanılacaktır: Armand Mattelart, İletişimin Dünyasallaşması, çev. Halime Yücel, İstanbul: İletişim Yayınları, 2001. Peter Burke, Gutenberg den Diderot ya: Bilginin Toplumsal Tarihi, çev. Mete Tunçay, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2001. Walter J. Ong, Sözlü ve yazılı kültür: Sözün teknolojileşmesi, çev. Sema Postacıoğlu Banon, İstanbul: Metis Yayınları, 1995. Eric J. Hobsbawm, Devrim Çağı, çev. B. S. Şener, Ankara: Dost Yayınları, 2005. Fernand Braudel, Maddi Uygarlık. Gündelik Hayatın Yapıları, çev. M.A. Kılıçbay, Ankara: İmge Yayınları, 2005. Çam, A. & Şanlıer Yüksel, İ. (2020). Türkiye Sinema Mekânları, Seyir ve Seyirci Araştırmaları Bibliyografyası: Yaklaşımlar, Kaynaklar ve Yöntemler. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18(36), 9–46. Çam, A. & Şanlıer Yüksel, İ. (2019). Toros Yayla Köylerinde Sinema Deneyimleri: Modernlik, Şehir, Sinema ve Seyirci İlişkilerine Dair Bir Soruşturma. SineFilozofi Dergisi, (4)7, 408-428. Haluk Geray, İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları, Ankara: Ütopya Yayınları, 2003.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletişim tarihi konusunu açıklar. |
ÖÇ02 | Medyanın tarihsel altyapısı hakkında analiz yeteneği oluşturur. |
ÖÇ03 | Kitle iletişim araçlarının ortaya çıkış sürecini ve gelişimini açıklar. |
ÖÇ04 | Sözlü, el yazmalı, basılı ve elektronik iletişimin tarihçesini açıklar. |
ÖÇ05 | Kitle iletişim araçlarının toplumsal, siyasal ve kültürel alanlardaki etkilerini açıklar. |
ÖÇ06 | İletişimin tarihsel gelişim çizgisi içinde araçların dönüşüm ve değişimlerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin kapsamı ve amaçları | Ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tarih nedir? Tarihyazımı nedir? İletişim tarihine alternatif bakışlar mümkün müdür? | Braudel, 2005 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Erken uygarlıkların iletişim araçları | Crowley ve Heyer, Bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Okuryazarlık geleneği | Crowley ve Heyer, Bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Basım Devrimi | Crowley ve Heyer, Bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Elektrik ve kablolu dünya | Crowley ve Heyer, Bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Görüntü ve Ses | Crowley ve Heyer, Bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kitabı ve diğer ilgili materyallerin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hareketli görüntü ve sinema | Crowley ve Heyer, Bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Radyo günleri | Crowley ve Heyer, Bölüm 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Televizyon zamanları | Crowley ve Heyer, Bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dijital çağda eski ve yeni iletişim araçları | Crowley ve Heyer, Bölüm 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bugünden geçmişe bakmak mümkün mü? Tarihi iletişim üzerinde sorgulamak | Crowley ve Heyer, Bölüm 8 (devam) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Teknolojik determinist olmayan bir iletişim tarihyazımı; Yeni Sinema Tarihi | Çam ve Şanlıer Yüksel, 2019; Çam ve Şanler Yüksel, 2020 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Güncel tartışmalar ve dersin genel değerlendirmesi | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |