AIS209 Sözlü ve Yazılı Anlatım

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS209
Ad Sözlü ve Yazılı Anlatım
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYDIN ÇAM
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. AYDIN ÇAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders öğrencilere dilin özelliklerini ve işleyiş kurallarını örnekleriyle göstermeyi; onlara duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini, yaşantılarını söz ve yazıyla doğru ve etkili olarak anlatma becerisi ve alışkanlığı kazandırmayı; onların yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla kelime hazinelerini geliştirmeyi; okudukları metinleri ya da dinledikleri programları doğru olarak anlayabilme kurallarını öğretmeyi; kişiler ve kitleler arasındaki iletişimin temeli olan dil becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Bu derste, öğrencilerin sözlü ve yazılı iletişim araçlarının etkili ve doğru şekilde kullanması üzerinde durulacaktır. Derste anlama, anlatma, okuma ve yazma etkinliği üzerine çalışma yapılacak, hazırlıklı konuşma türleri(panel, sempozyum, konferans vb.) tanıtılacak, öğrenci; beden dilini kullanma, vurgu ve tonlamaya özen gösterme, sunum yapma teknikleri gibi konularda donanımlı bir hale getirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Adorno, T. W. (2004). Edebiyat Yazıları. S. Yücesoy ve O. Koçak (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Aristoteles. (2006). Retorik. M. H. Doğan (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Aristoteles. (2007). Poetika – Şiir Sanatı Üstüne. S. Rifat (çev.), İstanbul: Can Yayınları. Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Barthes, R. (2003). Yazının Sıfır Derecesi. T. Yücel (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven. M. Rifat ve S. Rifat (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Barthes, R. (2007). Yazarın Ölümü. Heves. E. Rızvanoğlu (çev.), Cilt 14. Benjamin, W. (2012). Son Bakışta Aşk. H. Barışcan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Berger, J. (1999). Fotokopiler. C. Çapan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Campbell, J. (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. S. Gürses (çev.), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Eagleton, T. (2014). Edebiyat Kuramı. T. Birkan (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Foucault, M. (2006). Sonsuza Giden Dil – Seçme Yazılar 6. I. Ergüden (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Herodotos. (2012). Tarih (8, Baskı). M. Ökmen (çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Kundera, M. (1989). Roman Sanatı. İ. Yerguz (çev.), İstanbul: AFA Yayıncılık. Meyer, M. (2009). Retorik. İ. Yerguz (çev.), Ankara: Dost Kitabevi.

Notlar

Ong, W. J. (2007). Sözlü ve Yazılı Kültür – Sözün Teknolojileşmesi (4. Baskı). S. P. Banon (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Sartre, J. P. (1997). Denemeler (8. Baskı). S. Eyuboğlu ve V. Günyol (çev.), İstanbul: Say Yayınları. Vassaf, G. (1999). Cehenneme Övgü: Gündelik Hayatta Totaliterizm. İstanbul: İletişim Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler söz ve yazı, sözlü ve yazılı metinler ile ilgili tarihsel süreçleri bilir; kuramsal ve teknik kavramları tanır; bu kavramları ekonomik, politik, kültürel ve toplumsal yapı ile ilişkilendirir.
ÖÇ02 Öğrenciler sözlü ve yazılı iletişimin kitle iletişimi ve kitle iletişim araçları ile ilişkisini bilir; bu ilişkiyi iletişim tarihi bağlamında eleştirel bir yaklaşımla çözümler.
ÖÇ03 Öğrenciler sözlü ve yazılı anlatım süreçlerini ekonomik, politik, kültürel ve toplumsal dönüşüm süreçleri çerçevesinde yorumlar.
ÖÇ04 Öğrenciler yazılı, sözlü, işitsel ve görsel öğelerden oluşan bir anlatıyı, birimlerine ayırarak yapısal olarak çözümleyebilir.
ÖÇ05 Öğrenciler sözlü ve yazılı metinleri kurgulama ve üretme bilgi ve becerisine sahiptir. Sözlü ve yazılı medya ürünlerinin biçim ve içerik ilişkisini kurar; bu ürünleri teknik, estetik, ideolojik ve etik açıdan çözümler.
ÖÇ06 Öğrenciler sözlü ve yazılı metinleri ve bu metinlerin kullanımını tüketim, gündelik yaşam, kimlik, aidiyet, hafıza, söylem ve toplumsal cinsiyet gibi farklı kavramlarla ilişkilendirir ve eleştirel bir bakış açısıyla çözümler.
ÖÇ07 Öğrenciler çeşitli medya ortamları için farklı formatlarda yazılı ve sözlü içerik üretir. Sözlü ve yazılı medya ürünlerinin çeşitli iletişim ortamlarındaki üretim ve kullanım süreçlerini planlar, tasarlar ve yürütür.
ÖÇ08 Öğrenciler yazılı ve sözlü fikirleri yaratıcı süreçler içerisinde özgün bir şekilde projeye dönüştürür.
ÖÇ09 Öğrenciler medya ve iletişim alanıyla ilgili etik ilkeleri bilir.
ÖÇ10 Öğrenciler referans gösterme, alıntı yapma ve intihal ile ilgili kuralları ve etik ilkeleri bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Tanıtımı; Ders İçeriği; Dersin İşleyişi; Ders Kapsamındaki Yükümlülükler Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Aristotales ve Poetika Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Aristotales ve Retorik Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
4 Yazı Üzerine Tartışmalar: Yazı Nedir Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Söylem, Yazı ve Anlatı Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yazı ve Yapısalcılık Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Anlatıların Yapısal Çözümlemesi Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Roman Üzerine Tartışmaları Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Modern Yazın Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yazar Üzerine Tartışmalar: Yazar Nedir Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sözlü Kültür ve Bellek Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sözlü Kültür Tartışmaları Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yazılı Kültür ve Yazılı Bellek Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yeni Sözler, Yeni Mecralar ve Yeni Kültürler Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Bütünleme Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 11:37