Genel Bilgi
Kod | RTS301 |
Ad | Stüdyo Uygulamaları 1 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dürdane Merve TARLABÖLEN SOLMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUZAFFER SÜMBÜL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. Dürdane Merve TARLABÖLEN SOLMAZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Televizyon stüdyo uygulamalarının temel prensiplerinin kavranması.
Dersin İçeriği
Televizyonun anlatı yapısı içinde programın amacı, hedef kitlesi, gerekçesi ve akışı içeren ön yapım aşaması anlatılır. Stüdyoda yapım süreci içinde reji, kamera, ışık ve dekor uygulamaları anlatılır. Grup çalışması ile öğrencilere adım adım TV programı hazırlatılır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Demir, Y.&Özgür, A. Z. (2014). Radyo ve Televizyonda Program Yapımı, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Yayını. Kafalı, N. (2000) Televizyonda Kameramanlık, Ankara, Ümit Yayıncılık. Küçükcan, U. (2013) Film ve Video Yapımı, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Yayını. Küçükcan, U.& Doğan, A. (2013) Radyo ve Televizyon Stüdyoları, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Yayını. Uğurlu, E. G. (2014).
Notlar
Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Yayını. Utterback, A. H. (2007).StudioTelevision Production and Directing.Oxford: Focal Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Stüdyo içerisinde televizyon programı yapım süreçlerini yeni teknoloji ile beraber tanımlar. |
ÖÇ02 | Çeşitli televizyon programlarını yorumlar. |
ÖÇ03 | Kamera kullanımı ve kurgu süreçlerinin temel prensiplerini açıklar. |
ÖÇ04 | Görsel ürünlerde ışık kullanımını ve ses öğesinin önemini tartışır. |
ÖÇ05 | Televizyon programcılığının yayın ve yapım süreçlerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Program çekim tekniklerini açıklar. |
ÖÇ07 | Çekim aşamasındaki stüdyo görevlerini sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kaynak kitaplardan bahsedilir. Dersin içeriği ve genel hatları anlatılır. Kitleleri etkileyen devrimci iletişim aracı televizyonun tanımı ve gelişimi hakkında bilgi verilir. | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Televizyon programlarında çekirdek kadro ve görevleri anlatılır. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Televizyonda program yapımı süreci. Programın amacı ve hedef kitlenin belirlenmesi . Yapım planlaması kavramı. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yayın akışı ve yayın stratejileri. Raiting Kavramı. İzleyici Özellikleri. Yapım Özellikleri | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Program projesi tasarlamada yaratıcı süreç. Program önerisi oluşturulurken dikkat edilecek unsurlar. Televizyon programlarında gösterim (konuk,dekor,prova) | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Televizyon program türlerinden bahsedilir. Öğrencilere açıkoturum, eğlence programı, yarışma, dramatize program seçeneklerinden birinde hazırlanacak bir programın öneri formu hazırlanarak yapılması gerekenleri planlayacakları bir ödev verilir. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Yapılan ödev çalışmaları incelenir. Gruplar oluşturulur. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Televizyonun anlatı yapısı. Televizyonda estetik öğeler: renk ve müzik ve aydınlatma. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Televizyon programı hazırlık aşamaları. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Haber, Açıkoturum, Tartışma Müzik-eğlence, Eğitim-kültür programları yapımı hakkında bilgi verilir. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Belgesel, Reklam programları, Drama programları (dizi, soap opera), televizyon filmleri hakkında bilgi verilir. Televizyon metni yazımı anlatılır. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Örnek TV Programlarının Analizi - I | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Benzetim, Anlatım |
14 | Örnek TV Programlarının Analizi - II | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma |
15 | Stüdyo uygulaması. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |