Genel Bilgi
Kod | AIS433 |
Ad | Video Deneme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, deneysel bir üretim biçimi olan video deneme türünü anlamak ve bu türde üretimler yapacak teorik ve pratik bilgiyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Video teknolojisinin film çalışmaları alanında sunabileceği yeni olanakların kavranması. Video-deneme türlerinin incelenmesi ve video-deneme üretimine yönelik teorik ve pratik bilgilerin kavratılması.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Baker, U. (2015). Beyin Ekran (3. b.). (T. Bora, & K. Ünüvar, Dü) İstanbul, Türkiye: Birikim. Dougless, K., & Carless, D. (2013). An invitation to performative research. Methodological Innovations Online, 8(1), 53-64. Eisner, E. (2008). Art and Knowledge. J. G. Knowles, & A. L. Cole içinde, Handbook of the arts in qualitative research (s. 3-12). California: Sage Poblications. Frampton, D. (2013). Filmozofi. (C. Soydemir, Çev.) İstanbul: Metis. Grant, C. (2016). The audiovisual essay as performative research. NECSUS European Journal of Media Studies, 5(2), 255-265. doi:10.25969/mediarep/3370. Gürkan, İ. (2019). Film Çalışmalarında Eleştirinin Dönüşümü: Görsel-İşitsel Denemeler (Audiovisual Essay). Sinefilozofi, 4(8), 284-303. doi:10.31122/sinefilozofi.633100 Haseman, B. (2006). A Manifesto for performative research. Media International Australia incorporating Culture and Policy; (118), 98-106. Havelock, E. (2014). Yunan Mirası. D. Crowley, & P. Heyer (Dü) içinde, İletişim Tarihi (B. Ersöz, Çev.). Ankara: Siyasal Yayınevi. Keathley, C. (2011). La caméra-stylo: notes on video criticism and cinephilia. A. Clayton, & A. Klevan (Dü) içinde, The Language and Style of Film Criticism (s. 176-192). New York: Routledge. Langer, S. K. (1957). Problems of art: ten philosphical lectures. New York: Charles Scribner's Sons. Logan, R. K. (2014). Alfabe Etkisi. D. Crowley, & P. Heyer (Dü) içinde, İletişim Tarihi (B. Ersöz, Çev.). Ankara: Siyasal Yayınevi. Lopez, C. A., & Martin, A. (2015). The audiovisual essay as art practice. NECSUS European Journal of Media Studies, 81-83. doi:10.5117/NECSUS2015.1.LOPE McLuhan, M. (2001). Gutenberg Galaksisi: Tipografik İnsanın Oluşumu. (G. G. Çağalı, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Mcwhirter, A. (2015). Film criticism, film scholarship and the video essay. Screen, 3(56), 369-377. doi:10.1093/screen/hjv044 Polanyi, M. (2009). Tacit dimension. Chicago: The University of Chicago Press. Rowland, D. W. (2014). Giriş. D. Crowley, & P. Heyer (Dü) içinde, İletişim Tarihi (B. Ersöz, Çev.). Ankara: Siyasal Yayınevi. Saldana, J. (2005). An Introduction To Etnodrama. J. Saldana, & J. Saldana (Dü.) içinde, Ethnodrama: An Anthology of Reality Theater (s. 1-36). Walnut Creek: Altamira Press. Shambu, G. (2020). Yeni Sinefili (1. b.). (B. Demirtaş, Çev.) Eskişehir: Yort. Smith, D. (2011, Haziran 10). Mubi.com. Projectcinephilia: https://projectcinephilia.mubi.com/2011/06/10/eyes-wide-shut-notes-toward-a-new-video-criticism/
Notlar
Ders notları ve örnek çalışmalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deneysel yöntemlerle video üretiminin öneminin kavranması |
ÖÇ02 | Videonun bir anlatım aracı olarak ne gibi olanaklar sunduğunun kavranması |
ÖÇ03 | Film çalışmaları ve film eleştiri alanında yeni ifade olanaklarının kavranması |
ÖÇ04 | Farklı ifade araçları ile ifade edilen içeriğin arasındaki, ilişkinin öneminin kavranması |
ÖÇ05 | Video deneme türü üretebilecek teorik ve pratik donanıma sahip olunması |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Video nedir. Videonun olanaklarını anlamak. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Deneysel bir tür olarak video denemeler. | Okuma ve verilen videoların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Film eleştirisi bağlamında video denemeler. | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Farklı bir metodoloji olarak video denemeler. | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Video deneme çeşitleri. | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Video deneme türüne dair çeşitli yaklaşımlar. | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Video deneme ve video-art ilişkisi. | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
|
9 | Remix, yeniden düzenleme ve manipülasyon işlemleri - 1 | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Remix, yeniden düzenleme ve manipülasyon işlemleri - 2 | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Açıklayıcı deneme, akademik deneme, şiirsel deneme yöntemleri | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kurgu programları üzerinde video deneme çalışması | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kurgu programları üzerinde video deneme çalışması - 1 | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Kurgu programları üzerinde video deneme çalışması - 2 | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Kurgu programları üzerinde video deneme çalışması - 3 | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 1 | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 2 | Okuma ve verilen videoların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |