AIS444 Göstergebilim

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS444
Ad Göstergebilim
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU


Dersin Amacı

Dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak gösterge türlerini incelemek ve uygulama çalışmaları yaparak televizyon ve sinema gibi farklı alanlardaki çalışmaları çözümlemektir.

Dersin İçeriği

Göstergeler yoluyla anlam oluşturulması süreci incelenecektir. Kodlar, mit ve hikayelerin özellikle televizyon ve sinemadaki önemi vurgulanarak çeşitli yöntemler yoluyla uygulama çalışmaları gerçekleştirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Barthes, Roland (2016). Göstergebilimsel Serüven (Çev. S. Rifat). İstanbul: YKY. Fiske, John (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş (Çev. S. İrvan). İstanbul: Pharmakon. Metz, Christian (2012). Sinemada Anlam Üstüne Denemeler (Çev. O. Adanır). İstanbul: Hayalperest.

Notlar

Rifat, Mehmet (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say. Rifat, Mehmet (2014). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları I-II. İstanbul: YKY. Wollen, Peter (2014). Sinemada Göstergeler ve Anlam (Çev. Z. Aracagök, B.O. Doğan). İstanbul: Metis.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Göstergebilim ile ilgili kavram ve araştırmacıları öğrenir.
ÖÇ02 Anlamın oluşumunda ve yayılımında göstergelerin önemini kavrar.
ÖÇ03 Göstergebilimin görsel anlatım sürecindeki önemini kavrar.
ÖÇ04 Göstergebilim ile diğer sosyal bilimler arasındaki bağlantıyı kurar.
ÖÇ05 Göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarını kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders hakkında genel bilgi, ders planı ve gereklilikleri Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 61-91. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Göstergebilimin kökenleri, Göstergebilim, gösterge türleri ve tarihçe Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 61-91. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Dilbilim göstergebilim ilişkisi: Saussure ve Peirce Rifat, Mehmet (1998). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, sf. 111-119. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Göstergebilimde düzanlam ve yananlam ile metafor ve metoniminin açıklanması Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 115-131. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Yapısalcılık kuramsal yaklaşımının tanımı, tarihçesi ve Yapısalcılık sonrası Post-yapısalcılık sürecinin işlenmesi Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 151-175. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
6 Görsel Göstergebilim, Roland Barthes ve Umberto Eco Rifat, Mehmet (1998). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, sf. 147-168. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Anlatının tanımı, yapısı ve kodlarının anlatılması. Görsel-İşitsel medya anlatıları ve çözümleme örneklerinin işlenmesi Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 91-115. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Yazılı ara sınav Course notes and books Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Edebiyat metinleri çözümleme örnekleri Rifat, Mehmet (1998). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, sf. 19-48. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Reklam çözümleme örnekleri Greimas ve anlatı çözümlemesi Rifat, Mehmet (1998). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, sf. 169-185. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Televizyon ve göstergebilim Parsa, Seyide (1999). Televizyon Göstergebilimi, sf. 14-27. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Metz ve sinema göstergebilimi Metz, Christian (2012). Sinemada Anlam Üzerine Denemeler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
13 Sinema çözümleme örnekleri Metz, Christian (2012). Sinemada Anlam Üzerine Denemeler. Wollen, Peter (2004). Sinemada Göstergeler ve Anlam, sf. 104-139. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
14 Yeni medya ve göstergebilim ilişkisi Oğuz, Betül (2012). Sosyal Medya Dilinin Görüntüsel Gösterge Boyutu ve Bunun Dile Etkisi, sf. 1157-1166. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
15 Göstergebilimsel metin çözümleme örnekleri Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 175-211. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Öğrenci projesi Ders notları ve kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Final Sınavı Ders notları ve kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS