Genel Bilgi
Kod | AIS444 |
Ad | Göstergebilim |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak gösterge türlerini incelemek ve uygulama çalışmaları yaparak televizyon ve sinema gibi farklı alanlardaki çalışmaları çözümlemektir.
Dersin İçeriği
Göstergeler yoluyla anlam oluşturulması süreci incelenecektir. Kodlar, mit ve hikayelerin özellikle televizyon ve sinemadaki önemi vurgulanarak çeşitli yöntemler yoluyla uygulama çalışmaları gerçekleştirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Barthes, Roland (2016). Göstergebilimsel Serüven (Çev. S. Rifat). İstanbul: YKY. Fiske, John (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş (Çev. S. İrvan). İstanbul: Pharmakon. Metz, Christian (2012). Sinemada Anlam Üstüne Denemeler (Çev. O. Adanır). İstanbul: Hayalperest.
Notlar
Rifat, Mehmet (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say. Rifat, Mehmet (2014). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları I-II. İstanbul: YKY. Wollen, Peter (2014). Sinemada Göstergeler ve Anlam (Çev. Z. Aracagök, B.O. Doğan). İstanbul: Metis.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Göstergebilim ile ilgili kavram ve araştırmacıları öğrenir. |
ÖÇ02 | Anlamın oluşumunda ve yayılımında göstergelerin önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Göstergebilimin görsel anlatım sürecindeki önemini kavrar. |
ÖÇ04 | Göstergebilim ile diğer sosyal bilimler arasındaki bağlantıyı kurar. |
ÖÇ05 | Göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarını kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında genel bilgi, ders planı ve gereklilikleri | Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 61-91. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Göstergebilimin kökenleri, Göstergebilim, gösterge türleri ve tarihçe | Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 61-91. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dilbilim göstergebilim ilişkisi: Saussure ve Peirce | Rifat, Mehmet (1998). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, sf. 111-119. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Göstergebilimde düzanlam ve yananlam ile metafor ve metoniminin açıklanması | Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 115-131. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Yapısalcılık kuramsal yaklaşımının tanımı, tarihçesi ve Yapısalcılık sonrası Post-yapısalcılık sürecinin işlenmesi | Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 151-175. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
6 | Görsel Göstergebilim, Roland Barthes ve Umberto Eco | Rifat, Mehmet (1998). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, sf. 147-168. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Anlatının tanımı, yapısı ve kodlarının anlatılması. Görsel-İşitsel medya anlatıları ve çözümleme örneklerinin işlenmesi | Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 91-115. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Yazılı ara sınav | Course notes and books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Edebiyat metinleri çözümleme örnekleri | Rifat, Mehmet (1998). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, sf. 19-48. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Reklam çözümleme örnekleri Greimas ve anlatı çözümlemesi | Rifat, Mehmet (1998). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, sf. 169-185. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Televizyon ve göstergebilim | Parsa, Seyide (1999). Televizyon Göstergebilimi, sf. 14-27. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Metz ve sinema göstergebilimi | Metz, Christian (2012). Sinemada Anlam Üzerine Denemeler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
13 | Sinema çözümleme örnekleri | Metz, Christian (2012). Sinemada Anlam Üzerine Denemeler. Wollen, Peter (2004). Sinemada Göstergeler ve Anlam, sf. 104-139. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
14 | Yeni medya ve göstergebilim ilişkisi | Oğuz, Betül (2012). Sosyal Medya Dilinin Görüntüsel Gösterge Boyutu ve Bunun Dile Etkisi, sf. 1157-1166. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
15 | Göstergebilimsel metin çözümleme örnekleri | Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, sf. 175-211. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Öğrenci projesi | Ders notları ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Final Sınavı | Ders notları ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |