Genel Bilgi
Kod | AIS432 |
Ad | Yaratıcı Belgesel |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Özge Deniz ÖZKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Özge Deniz ÖZKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yaratıcı belgesel dersi, öğrencilerin başarılı, anlamlı, yaratıcı belgeseller üretmek için onları, yeni fikirler, yöntemler, örnekler, içerikler ile buluşturmayı ve yaratıcılığı ön plana alarak görsel hikaye anlatıcılığını anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Teori ve pratik arasındaki bağı güçlendirerek belgesel film tarihindeki farklı gelenekler hakkında farkındalık yaratmak, ilham almalarını sağlamak, konuya farklı yaklaşım biçimleri geliştirmelerini sağlamak hedeflenmektedir. Öğrenci ders kapsamında yaratıcı belgesel projesini üretirken, yerel hikayelere yaklaşımında yenilik ve özgünlük cesaretlendirilecektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, Yaratıcı Belgesel; belgesel fikri geliştirme stratejileri; sanat olarak belgesel hikaye anlatıcılığı; dijital belgesel film yapımı teknikleri; yeni belgesel formları; dağıtım ve finansman olmak üzere beş ana başlık altında ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Creative Documentary: Theory and Practice. De Yong, Wilma. Routledge, 2011
Notlar
Sinemaya Giriş: Belgesel. Saunders, Dave. Kolektif Kitap, 2014 Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. Çev: Duygu Eruçman.İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017 Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning, Filming, and Editing Documentaries - Berry Hampe Bir Belgeseli Gerçekleştirmek. Michael Rabiger, Çev: Çiğdem Asatekin, Feyyaz Şahin, Ayrıntı Yayınları, 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler belgesel fikri geliştirme stratejilerini öğrenir ve uygular. |
ÖÇ02 | Yaratıcı Belgeselin yapım öncesi sürecini öğrenerek uygular. |
ÖÇ03 | Yaratıcı Belgeselin çekim ve kurgu aşamalarını tamamlayarak filmi izlemeye hazır hale getirir. |
ÖÇ04 | Bireysel ve grup halinde çalışabilme becerisi geliştirir. |
ÖÇ05 | Eserinin tanıtım materyallerini hazırlamak için alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını kullanabilir. |
ÖÇ06 | Yaratıcı ve özgün eser yaratma becerisi geliştirir. |
ÖÇ07 | Yaratıcı Belgesel örneklerine dair bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin İçeriği Hakkında Bilgilendirme | Okuma: De Yong, Wilma. Creative Documentary: Theory and Practice. Routledge, 2011 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yaratıcı Belgesele İlişkin Temel Kavramlar | Okuma: Saunders, Dave. Sinemaya Giriş: Belgesel. Kolektif Kitap, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Belgesel Fikri Geliştirme Stratejileri | Okuma: Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. Çev: Duygu Eruçman.İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Sanat Olarak Belgesel Hikaye Anlatıcılığı | Okuma: De Yong, Wilma. Creative Documentary: Theory and Practice. Routledge, 2011 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
5 | Dijital Belgesel Film Yapımı Teknikleri | Okuma: Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning, Filming, and Editing Documentaries - Berry Hampe | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Yeni Belgesel Formları; Yaratıcı Belgesel Önerilerinin Değerlendirilmesi | Okuma: Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. Çev: Duygu Eruçman.İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
7 | Dagıtım & Finansman & Fonlama; Yaratıcı Belgesel Önerilerinin Değerlendirilmesi | Okuma: Bir Belgeseli Gerçekleştirmek. Michael Rabiger, Çev: Çiğdem Asatekin, Feyyaz Şahin, Ayrıntı Yayınları, 2020 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | - | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Çekim Süreci -1- | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
10 | Çekim Süreci -2- | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
11 | Kaba Kurgu (Rough Cut) -1- | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Kaba Kurgu (Rough Cut) -2- | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Ses Kurgusu & Yaratıcı Belgesel Projelerinin Tanıtım Materyallerinin Hazırlanması | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Final Kurgusu(Final Cut) & Yaratıcı Belgesel Projelerinin Tanıtım Materyallerinin Hazırlanması | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Final Projelerinin Sunumu ve Değerlendirilmesi | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | - | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | - | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |