IHS240 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS240
Ad Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü ŞADİYE KORKMAZ


Dersin Amacı

Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir.

Dersin İçeriği

Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramlar, ölçmede geçerlik ve güvenirlik, ölçme teknikleri, ölçme ve değerlendirme ile ilgili istatistiksel işlemler, Duyuşsal Alan Davranışlarının ölçülmesi, psiko-motor davranışların ölçülmesi ve performans değerlendirme, soru hazırlama teknikleri.

Dersin Ön Koşulu

Eğitim Bilimlerine Giriş dersinde işlenen temel kavramlardan ve eğitim felsefelerinden haberdar olmak, Program Geliştirme kapsamında işlenen programın temel unsurları ile hedeflerin/amaçların dikey ve yatay boyutta nasıl sınıflandırıldığını bilmek.

Kaynaklar

1. Neşe Güler, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2019 (13. Baskı). 2. Durmuş Ali Özçelik, Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2011 (4. Baskı). 3. Emin Karip v.dğr. Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2009 (3. Baskı).

Notlar

1. Derste işlenen konularla ilgili videolar. 2. Konularla ilgili ders notları ve slaytlar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verebilir.
ÖÇ02 Ölçme ve Değerlendirme kavramlarını açıklayarak bunlarla ilgili örnekler verebilir.
ÖÇ03 Ölçek türlerini ve özelliklerini açıklar ve bununla ilgili örnek verebilir.
ÖÇ04 Değerlendirme türlerini açıklar ve örnek verebilir.
ÖÇ05 Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışabilir.
ÖÇ06 Ölçmede hata türlerini yorumlayabilir.
ÖÇ07 Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışabilir.
ÖÇ08 Güvenirlik ile Geçerlik arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ09 Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemlerini bilir.
ÖÇ10 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışabilir.
ÖÇ11 Portfolyo ile Değerlendirmenin öğrenci ve öğretmen açısından yararlarını karşılaştırır.
ÖÇ12 Test geliştirme sürecinin basamaklarını sıralar.
ÖÇ13 Test planını hazırlayabilir.
ÖÇ14 Duyuşsal ve Psikomotor alanda kullanılan ölçme araçlarının hangileri olduğunu özellikleriyle bilir.
ÖÇ15 Alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler. Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme. Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık. Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Madde analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Değerlendirme yaklaşımları Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Merkezi eğilim ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama). Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav sınav Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması. Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri. Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Psikomotor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerlendirme Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar Ders kitabındaki ilgili konular. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS