Genel Bilgi
Kod | VTS311 |
Ad | Veteriner Onkoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tümörlerin temelinde yatan etiyolojik faktörler ve mekanizmalar ile klasifikasyonunu öğrenmek, hayvanlarda görülen tümör tiplerini makroskobik ve mikroskobik düzeyde değerlendirmek amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Tümörlerin tanımı, genel özellikleri, sebepleri, sınıflandırılması ve isimlendirilmesi, tümörlerde prognoz, karsinogenezin mekanizması, hayvanlarda sistemlere göre görülen tümörler
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Vail DM, Thamm DH, Liptak JM. 2020. Withrow and MacEwen's Small Animal Clinical Oncology. Sixth Edition, ScienceDirect.; Meuten DJ. 2020. Tumors in Domestic Animals. Fifth Edition, Wiley Blackwell; Erer H, Kıran MM. 2021. Veteriner Onkoloji, Nobel Tıp Kitapevi; Ders Notları
Notlar
Ders notu ve Güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler bu dersin sonunda tümörlerin genel özelliklerini ve nedenlerini öğrenirler. |
ÖÇ02 | Öğrenciler tümörlerin prognozunu ve sınıflandırılmasını öğrenirler. |
ÖÇ03 | Öğrenciler hayvanlarda görülen tümör tiplerinin patolojisini öğrenirler. |
ÖÇ04 | Öğrenciler tümörlerin patogenezini ve yayılmasını öğrenirler. |
ÖÇ05 | Öğrenciler tümörlerin moleküler temelini öğrenirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | 4 |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, tümörlerin genel özellikleri, tümörlerin sınıflandırılması | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tümörlerde etiyoloji, tümörlerin isimlendirilmesi, tümör benzeri anomaliler, preneoplastik lezyonlar | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Karsinogenezin mekanizması, onkogenler, kanserin moleküler temeli | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Benign ve malign tümörlerin genel özellikleri, tümörlerde prognoz, TNM sistemi | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ekspansif gelişme, infiltratif gelişme, invazyon, metastaz, metastazın patogenezi, metastaz tipleri | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Nüks, tümörlerde makroskobik yapı ve şekillenme özellikleri | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tümör dispozisyonu, pasif karsinogenez, tümörlerin sebepleri, çok basamaklı karsinogenez modeli | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Onkojenik virüsler, RNA virüsleri, DNA virüsleri, tümör oluşturan parazitler, hormonların tümör oluşumundaki yeri | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tümörlerde tanı, tümörlerin klinikopatolojik etkileri, tümörlerde sitoloji | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tümörlerde tedavi prensipleri, cerrahi tedavi, radyoterapi, kemoterapi, hormon tedavisi, immunotedavi, hipertermi | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Meme tümörleri, yumuşak doku tümörleri | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Epitel doku tümörleri, kemik ve kıkırdak doku tümörleri, damar tümörleri | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sinir sistemi tümörleri, sindirim sistemi tümörleri, solunum sistemi tümörleri, üriner sistem tümörleri | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genital tümörler, vaka tartışma | Veteriner Onkoloji, Erer H, Kıran MM, Damla Ofset, Konya, 2005; Tumors in Dpmestic Animals, Meuten DJ, Iowa State Press, Iowa, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 34 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,36 | ||
AKTS | 1 AKTS |