Genel Bilgi
Kod | VET326 |
Ad | Nekropsi ve Demonstrasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Nekropsi ve demonstrasyon dersi ile Veteriner Hekim olacak lisan öğrencilerinin, hastalıkları makroskobik olarak tanımaları, hastalık hakkında ön tanıya yardımcı olacak bulguları değerlendirmeleri amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Nekropsi ve demonstrasyon dersi ile Veteriner Hekim olacak lisan öğrencileri nekropsinin tanımını, nekropsi yapmayı, nekropsi yapılacak ortamların belirlenmesine, ölüm belgelerinin değerlendirilmesini, hayvan türlerine göre nekropsi yapmayı ve ön tanıyı belirlemek
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Nekropsi ve Makroskobik Tanı, Mustafa Ortatatlı, Fatih Hatipoğlu, Hüdaverdi Erer, M.Kemal Çiftçi, Özgür Özdemir 2018;THE NECROPSY BOOK, King, John M.; Roth-Johnson, Lois; Dodd, David C.; Newsom, Marion E, 2016; Ders Notu
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nekropsinin tanımını öğrenir |
ÖÇ02 | Nekropsi yapılma ortamları ve nekropsi yapılırken enfeksiyon bulaşma riskleri ve alınacak tedbirleri öğrenir |
ÖÇ03 | Ölüm belgeleri, ölümün tanımı ve çeşitlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Ölümden sonra organlarda meydana gelen değişiklikleri öğrenir |
ÖÇ05 | Hayvan türlerine göre nekropsi yöntemlerini öğrenir ve yapabilir |
ÖÇ06 | Ruminantlarda derinin yüzülmesi ve ekstremitelerin ayrılmasını öğrenir ve yapabilir |
ÖÇ07 | Ruminantlarda iç organların çıkarılmasını öğrenir ve yapabilir |
ÖÇ08 | Ruminantlarda kafatasının açılması ve beynin çıkarılmasını öğrenir ve yapabilir |
ÖÇ09 | Karnivorlarda derinin yüzülmesi ve ekstremilerin ayrılmasını öğrenir ve yapabilir |
ÖÇ10 | Karnivorlarda iç organların çıkarılmasını öğrenir ve yapabilir |
ÖÇ11 | Karnivorlarda kafatasının açılması ve beynin çıkarılmasını öğrenir ve yapabilir |
ÖÇ12 | Kanatlılarda nekropsi yapmayı öğrenir ve yapabilir |
ÖÇ13 | Tüm Hayvan türelerinde ötenazi yöntemlerini öğrenir ve yapabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 2 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | 2 |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | 5 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nekropsiye giriş, tarihçe, posmortal inceleme, nekropsinin amacı, nekropsi yapılmasında genel kurallar, nekropsinin zamanı, yerinin saptanması kadavranın imhası ve nekropside alınması gereken önlemler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Nekropsi yapılma ortamları ve alınacak tedbirler ile nekropside kullanılan alet ve ekipmanlar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Ölüm belgeleri, ölümün tanımı ve çeşitleri, ölüm soğukluğu, ölüm sertliği veya katılığı, postmortal kanın pıhtılaşması ile postmortal hipostatik konjesyona bakış | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | imbibisyon, ölüm soğukluğu, postmortal renk değişiklikleri, otoloiz, kokuşma ile kokuşma belirtileri ve bazı organlarda arşılaşılan postmortal bulgular | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Hayvan türlerine göre nekropsi yöntemleri , dış ve iç bakı, genel yöntemler; nekropsi pozisyonu, derinin yüzülmesi ve ekstremitelerin ayrılması, değişik yöntemlerle vücut boşluklarının açılması ile boyum organlarının çıkarılması. Baş ve boyun ayrılmadan önce ağız boşluğunun açılması ve dilin çıkartılması.artılması | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | başın ayrılması, boşluklarının açılması, beyin ve diğer organların çıkarılması, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Ağiz ve burun boşluğunun açılması, medulla spinalis'in çıkarılması, vertebral kanalın açılması, kas, eklem kemik ve diğer organ ve dokuların incelenmesi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | hayvan türlerinde nekropsi yöntemleri; ruminantta nekropsi yöntemleri, nekropsi pozisyonu, derinin yüzülmesi, ekstremitelerin ayrılması, vücut boşluklarının açılması, karın boşluğunun açılması, barsakların çıkarılması, pankreasın çıkarılması, midenin çıkarılması, dalağın çıkarılması, böbreklerin ve adrenlerin çıkarılması, karaciğerin çıkarılması, pelvis boşluğunun açılması ve organlarının çıkarılması. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | equidea nekropsi yöntemleri, nekropsi pozisyonu, derinin yüzülmesi, ekstremitelerin ayrılması, vücut boşluklarının açılması, karın boşluğunun açılması, barsakların çıkarılması, pankreasın çıkarılması, midenin çıkarılması, dalağın çıkarılması, böbreklerin ve adrenlerin çıkarılması, karaciğerin çıkarılması, pelvis boşluğunun açılması ve organlarının çıkarılması. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | köpek ve kedilerde nekropsi yöntemleri, nekropsi pozisyonu, derinin yüzülmesi, ekstremitelerin ayrılması, vücut boşluklarının açılması, karın boşluğunun açılması, barsakların çıkarılması, pankreasın çıkarılması, midenin çıkarılması, dalağın çıkarılması, böbreklerin ve adrenlerin çıkarılması, karaciğerin çıkarılması, pelvis boşluğunun açılması ve organlarının çıkarılması. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | domuzlarda nekropsi yöntemleri, nekropsi pozisyonu, derinin yüzülmesi, ekstremitelerin ayrılması, vücut boşluklarının açılması, karın boşluğunun açılması, barsakların çıkarılması, pankreasın çıkarılması, midenin çıkarılması, dalağın çıkarılması, böbreklerin ve adrenlerin çıkarılması, karaciğerin çıkarılması, pelvis boşluğunun açılması ve organlarının çıkarılması. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | kanatlılarda nekropsi yöntemleri, nekropsi pozisyonu, derinin yüzülmesi, ekstremitelerin ayrılması, vücut boşluklarının açılması, karın boşluğunun açılması, barsakların çıkarılması, pankreasın çıkarılması, midenin çıkarılması, dalağın çıkarılması, böbreklerin ve adrenlerin çıkarılması, karaciğerin çıkarılması, pelvis boşluğunun açılması ve organlarının çıkarılması. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | laboratuvar hayvanları ile bazı vahşi hayvanlarda nekropsi yöntemleri, araç, gereç, nekropsi yöntemi, kültür için steril örnek alınması, beynin çıkarılması. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | vahşi hayvanlarda nekropsi yöntemleri, primatlar, sürüngenler, kemiriciler, dişsizler ve kuşlar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |