GZS218 Türkiye'de Gazeteci Kimliği

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS218
Ad Türkiye'de Gazeteci Kimliği
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ


Dersin Amacı

Bu derste Türkiye'de basının doğuşundan günümüze gazetecilik mesleği ve gazeteci kimliği önemli gazeteciler üzerinden siyasal, ekonomik ve sosyo-kültürel koşullar bağlamında ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında katılımcıların Türkiye'de basının dönemsel koşulları, basın-iktidar ilişkileri ve basının medyaya evrilmesi sürecinde önemli gazeteci aileler ve gazetecileri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Hıfzı Topuz, Türk Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, 2003. İrem Barutçu, Babıali Tanrıları Simavi Ailesi, Destek Yayınları, 2012. Emine Uşaklıgil, Benim Cumhuriyetim, Everest Yayınları, 2011. Türkiye’de Medya Endüstrisi, Gülseren Adaklı, Ütopya Yayınevi Türkiye’de Medyanın Dönüşümü, D. Beybin Kejanlıoğlu, İmge Kitabevi Yayınları Matbuat Hatıralarım, Ahmet İhsan Tokgöz, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Biz İttihatçılar, İbrahim Temo Yeni Osmanlılar Tarihi, Ebüzziya Tevfik, İstanbul: Kervan Yayınları (3 cilt) Yakın Tarihte Gördüklerim Geçirdiklerim, Ahmet Emin Yalman, İstanbul: Yenilik Basımevi Roman Gibi, Sabiha Sertel, Belge Yayınları Orhan Koloğlu, Basın Tarihi, Pozitif Yayıncılık, 2006. Korkmaz Alemdar, İletişim ve Tarih, Ümit Yayıncılık, 2001.

Notlar

Hatıratlar ve dokümanlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Derse katılan öğrenciler Türkiye'de basın alanına dair zengin bir kavrayış kazanır
ÖÇ02 Derse katılan öğrenciler Türkiye'nin basın tarihinde iz bırakmış önemli gazetecileri tanır
ÖÇ03 Ders kapsamında öğrenciler gazeteci kimliğini örnek gazeteciler üzerinden öğrenir
ÖÇ04 Derse katılan öğrenciler gazeteci ve gazetecilik kavramlarını gazetecinin görev ve sorumlulukları, gazetecinin hakları çerçevesinde tartışacak yetiyi kazanır
ÖÇ05 Derse katılan öğrenciler Türkiye'de basının dönüşümünü ve basın iktidar ilişkilerini kavrar
ÖÇ06 Derse katılan öğrenciler bugün gelinen noktada gazeteci kimliğini değerlendirebilecek donanım kazanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Gazetecilik mesleği ve gazetecilik kimliğinin tartışılması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Osmanlı'da basının doğuşu ve önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Yeni Osmanlılar Cemiyeti ve Tanzimat dönemi önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 2. Abdülhamit Dönemi gazeteci kimliği, İTC döneminde basın hayatı ve önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Milli Mücadele ve Erken Cumhuriyet Dönemi Gazeteci Kimliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Çok Partili hayata geçişin gazetecilik mesleği açısından dinamikleri ve önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkiye'de gazeteci gazeteci aileler: Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Yunus Nadi ve Cumhuriyet gazetesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Karacan ve Simavi ailelerinin basına katkıları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 1980 sonrası basının medyaya evrilişi, tekelleşme ve holdingleşme sürecinde değişen gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Türkiye'de 1980 sonrası köşe yazarlığı olgusu ve önemli gazeteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Günümüzde medyanın mülkiyet yapısı ve basın-iktidar ilişkileri bağlamında gazeteci kimliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Dijital gazetecilik ve gazeteci kimliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS