Genel Bilgi
Kod | GZS218 |
Ad | Türkiye'de Gazeteci Kimliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste Türkiye'de basının doğuşundan günümüze gazetecilik mesleği ve gazeteci kimliği önemli gazeteciler üzerinden siyasal, ekonomik ve sosyo-kültürel koşullar bağlamında ele alınmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında katılımcıların Türkiye'de basının dönemsel koşulları, basın-iktidar ilişkileri ve basının medyaya evrilmesi sürecinde önemli gazeteci aileler ve gazetecileri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Hıfzı Topuz, Türk Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, 2003. İrem Barutçu, Babıali Tanrıları Simavi Ailesi, Destek Yayınları, 2012. Emine Uşaklıgil, Benim Cumhuriyetim, Everest Yayınları, 2011. Türkiye’de Medya Endüstrisi, Gülseren Adaklı, Ütopya Yayınevi Türkiye’de Medyanın Dönüşümü, D. Beybin Kejanlıoğlu, İmge Kitabevi Yayınları Matbuat Hatıralarım, Ahmet İhsan Tokgöz, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Biz İttihatçılar, İbrahim Temo Yeni Osmanlılar Tarihi, Ebüzziya Tevfik, İstanbul: Kervan Yayınları (3 cilt) Yakın Tarihte Gördüklerim Geçirdiklerim, Ahmet Emin Yalman, İstanbul: Yenilik Basımevi Roman Gibi, Sabiha Sertel, Belge Yayınları Orhan Koloğlu, Basın Tarihi, Pozitif Yayıncılık, 2006. Korkmaz Alemdar, İletişim ve Tarih, Ümit Yayıncılık, 2001.
Notlar
Hatıratlar ve dokümanlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Derse katılan öğrenciler Türkiye'de basın alanına dair zengin bir kavrayış kazanır |
ÖÇ02 | Derse katılan öğrenciler Türkiye'nin basın tarihinde iz bırakmış önemli gazetecileri tanır |
ÖÇ03 | Ders kapsamında öğrenciler gazeteci kimliğini örnek gazeteciler üzerinden öğrenir |
ÖÇ04 | Derse katılan öğrenciler gazeteci ve gazetecilik kavramlarını gazetecinin görev ve sorumlulukları, gazetecinin hakları çerçevesinde tartışacak yetiyi kazanır |
ÖÇ05 | Derse katılan öğrenciler Türkiye'de basının dönüşümünü ve basın iktidar ilişkilerini kavrar |
ÖÇ06 | Derse katılan öğrenciler bugün gelinen noktada gazeteci kimliğini değerlendirebilecek donanım kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gazetecilik mesleği ve gazetecilik kimliğinin tartışılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Osmanlı'da basının doğuşu ve önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Yeni Osmanlılar Cemiyeti ve Tanzimat dönemi önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | 2. Abdülhamit Dönemi gazeteci kimliği, İTC döneminde basın hayatı ve önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Milli Mücadele ve Erken Cumhuriyet Dönemi Gazeteci Kimliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Çok Partili hayata geçişin gazetecilik mesleği açısından dinamikleri ve önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Türkiye'de gazeteci gazeteci aileler: | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yunus Nadi ve Cumhuriyet gazetesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Karacan ve Simavi ailelerinin basına katkıları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | 1980 sonrası basının medyaya evrilişi, tekelleşme ve holdingleşme sürecinde değişen gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Türkiye'de 1980 sonrası köşe yazarlığı olgusu ve önemli gazeteciler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Günümüzde medyanın mülkiyet yapısı ve basın-iktidar ilişkileri bağlamında gazeteci kimliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Dijital gazetecilik ve gazeteci kimliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |