GZS320 MEDYA VE TOPLUMSAL HAREKETLER

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS320
Ad MEDYA VE TOPLUMSAL HAREKETLER
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin toplumda cinsiyet, etnik köken, sınıf gibi başlıklar temelinde ortaya çıkan toplumsal hareketleri ve bunların medyada sunulma biçimlerini analiz etmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında toplumsal hareket teorileri, hareketlerin nedenleri ve yeni toplumsal hareketlerin ortaya çıkışının temelleri, kavramsal ve kuramsal olarak incelenecek, medya ortamlarının da toplumsal hareketlere yön vermede nasıl aktif kullanıldığı, medya söylemlerinin hareketlerin seyri üzerinde ne gibi etkileri olduğu irdelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Yanıkkaya, B., & Çoban, B. (2014). Kendi medyanı yarat; Alternatif medya, kavramlar, tartışmalar, örnekler. İstanbul: Kalkedon Yayınları. Çetinkaya, Y. D. (2015). Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim [Social Movements: History, Theory and Experience]. İstanbul: İletişim Yayınları. Işık, G. (Ed.). (2011). Toplumsal hareketler: Politikadan edebiyata, sanattan sinemaya, medyadan toplumsal algıya teorik ve pratik analizler ve yansımalar. Nobel Akademik Yayıncılık.

Notlar

Çoban, B. (2011). Toplumsal hareketler ve yeni alternatif\radikal medyalar. Yeditepe Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 14, 1-14. Demiroğlu, E. T. (2014). Yeni toplumsal hareketler: bir literatür taraması. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 2(1), 133-144. Babacan, M. E. (2014). Sosyal medya sonrası yeni toplumsal hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 135-160.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toplumsal hareket türlerinin neler olduklarını açıklar.
ÖÇ02 Toplumsal hareket kuramlarını ve kuramcılarını açıklar.
ÖÇ03 İnsan hak ve özgürlükleri temelinde kimlik ile ilgili toplumsal bakış açılarını kendi düşünceleri ile ifade edebilir.
ÖÇ04 Medyanın toplumsal kimlikleri nasıl şekillendirdiğini ve onlar üzerindeki etkilerini analiz edebilir.
ÖÇ05 Yeni toplumsal hareket biçimlerinin ortaya çıkış nedenlerini ve toplum üzerinde nasıl bir değişim oluşturduklarını açıklar.
ÖÇ06 Çevre sorunları ve medyanın bu konuya yaklaşımını kendi ifadeleri ile açıklar.
ÖÇ07 Uluslararası göçün nedenlerini ve bu göç hareketlerini toplumsal bağlamdaki etkilerini analiz edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toplumsal hareket nedir, sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Toplumsal hareket kavramının tanım, özellik, tür vb. açıklamalarının ardından Le Bon'un Kalabalıklar Yaklaşımının analizi Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Rasyonalist ekol ve kitle kuramı öğretilerinin açıklanması Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Radikal demokrasi teorileri ve toplumsal hareket türlerinin anlatımı Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Toplumsal hareket teorilerinden ilki olan Kaynak Mobilizasyonu teorisinin açıklanması Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı 1 Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı 2 Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki bağımlılık ilişkisinin anlatımı Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Yeni medya ortamlarından internet ve toplumsal hareket ilişkisinin izah edilmesi Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 İnternet medyasında bir toplumsal hareketin analiz edilmesi Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkilerini örneklerle analiz etme Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu 1 Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu 2 Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu 3 Okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS