EFMZ202 Öğretim İlke ve Yöntemleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ202
Ad Öğretim İlke ve Yöntemleri
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. Fatma KARAÇOBAN


Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı öğretmen adaylarının eğitim programının öğeleri, etkili öğretimin aşamaları ve ilkeleri ile öğretim strateji yöntem ve teknikleri konularında bilgi ve anlayış kazanmaları ve bu bilgi-becerilerin kullanımını gerektiren bir etkinlik planı hazırlayarak uygulamalarıdır.

Dersin İçeriği

Öğretim ilke ve yöntemleriyle ilgili temel kavramlar; öğretim-öğrenme ilkeleri, modelleri, stratejileri, yöntemleri ve teknikleri; öğretimde hedef ve amaç belirleme; öğretim ve öğrenmede içerik seçimi ve düzenlemesi; öğretim materyalleri; öğretimin planlanması ve öğretim planları; öğretimle ilgili kuram ve yaklaşımlar; etkili okulda öğretim, öğrenme ve öğrenmede başarı; sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi.

Dersin Ön Koşulu

1.2.3 dönem alan bilgisi ve meslek bilgisi derslerini almış olmak

Kaynaklar

Arslan, Mehmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Sönmez, Veysel (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Küçükahmet, Leyla (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık Doğanay, Ahmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık  Ekici, Gülay ve Güven, Meral (Editör) (2013). Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık Sünbül, Ali Murat (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Konya: Eğitim Akademi Yayınları

Notlar

Dersle ilgili kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Amaç kavramını açıklar
ÖÇ02 Amaç türlerini açıklar
ÖÇ03 Verilen kazanım örneklerini bilişsel, duyuşsal, psikomotor alanın basamaklarına göre sınıflar
ÖÇ04 Etkili öğretim sürecinin temel aşamalarını açıklar.
ÖÇ05 Öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklar.
ÖÇ06 Sunuş yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ07 Anlatım yönteminin genel özelliklerini açıklar
ÖÇ08 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi ve anlatım yöntemi arasındaki farklılıkları ayırt eder.
ÖÇ09 Soru-cevap yönteminin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ10 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi ve soru-cevap yönteminin kullanımını gerektiren bir etkinliği sınıf ortamında değerlendirir.
ÖÇ11 Öğretim stratejilerini seçerken eğitim ortamının özelliklerinin dikkate alınması gerektiğini fark eder.
ÖÇ12 Eğitim ortamının özelliklerine uygun öğretim stratejisi kullanmanın gerekliliğine inanır.
ÖÇ13 Buluş yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ14 Tartışma yönteminin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ15 Buluş yoluyla öğretim stratejisinin üstün ve zayıf yönlerini sınıf ortamında tartışır.
ÖÇ16 Örnek olaya dayalı öğrenme yönteminin genel özelliklerini açıklar
ÖÇ17 Eğitim ortamının fiziksel özelliklerinden kaynaklanan bir sorunu çözmek için beyin fırtınası yapar.
ÖÇ18 Tartışma ve örnek olaya dayalı öğrenme yöntemlerinin kullanımını gerektiren bir etkinlik hazırlar.
ÖÇ19 Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ20 Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisinin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ21 Sınıf içi uygulamalardan yola çıkarak işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin genel özelliklerini ayırt eder.
ÖÇ22 Altı şapkalı düşünme, Öyküleştirme, Eğitici-Yaratıcı drama, Gezi gözlem ve gösteri yöntem ve tekniklerinin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ23 Belirtilen kazanım ve içeriğe uygun strateji, yöntem ve teknikleri seçer.
ÖÇ24 Araştırma inceleme yoluyla öğretim stratejisi, işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin kullanımını gerektiren bir etkinlik hazırlar.
ÖÇ25 Öğretim sürecini planlamanın önemini fark eder.
ÖÇ26 Planlama yaparken dikkate alınacak öğeleri açıklar.
ÖÇ27 Etkinlik planı hazırlama aşamalarını açıklar.
ÖÇ28 Proje tabanlı öğrenme yönteminin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ29 Hazırladığı etkinlik planını sınıf ortamında paylaşır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir 4
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve ders kapsamı hakkında bilgilendirme YOK Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yapılandırmacı öğrenme kuramı İlgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kavram Haritası, Üst Düzey Düşünme Becerileri İlgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 Çoklu zeka kuramı Ödev: Yapılandırmacılık hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Öğretim teknikleri (Mikro öğretim, Beyin fırtınası) Ödev: Çoklu Zeka kuramı hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim (simülasyon) tekniği Ödev: Üst düzey düşünme becerileri hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Anlatım Yöntemi, Soru-Cevap yöntemi, Tartışma yöntemi Ödev: Tartışma yöntemi hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla (sergileyici ) öğretim - Ausubel Ödev: Rol Oynama ve Drama Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 İşbirlikli öğrenme Ödev: İşbirlikli öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Problem Çözme Yöntemi Ödev: Problem Çözme Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi Ödev: Buluş yoluyla öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme Ödev: Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Probleme dayalı öğrenme Ödev: Probleme dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Proje tabanlı öğrenme Ödev: Proje tabanlı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS