GZS417 MEDYA VE GÖZETİM

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS417
Ad MEDYA VE GÖZETİM
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN


Dersin Amacı

Gündelik yaşamda artan bir şekilde karşılaştığımız gözetim kavramı ve gözetim teknolojilerine ilişkin ile ilgili teorik bir tartışma yürütmek.

Dersin İçeriği

Gözetimin toplumsal ve tarihsel boyutunun tartışılması

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Bentham, J. (2016). “Panoptikon ya da Gözetim Evi” içinde Panoptikon (Ed. Z. Özarslan, B. Çoban. İstanbul: Su Yay.

Notlar

Foucault, M. (2007). İktidarın Gözü. İstanbul: Ayrıntı Yay.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gözetimle ilgili sosyal bilimlerde tartışılan temel kavramları öğrenir.
ÖÇ02 Gözetim toplumsal boyutuna ilişkin tartışmaları öğrenir.
ÖÇ03 Gözetimin tarihsel olarak değişim ve dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Yeni iletişim teknolojilerinin gözetimdeki etkisi ve rolünü kavrar
ÖÇ05 Gözetim, yeni medya ve mahremiyet arasındaki ilişkileri kavrar.
ÖÇ06 Gözetim etiği ve karşı gözetim pratikleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ07 Gözetim, denetim ve iktidar ilişkilerine ilişkin sorgulama geliştirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Gözetim ve gözetim toplumu üzerine kavramsal giriş Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Bentham ve gözetimin kökeni Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Toplumsal denetim, iktidar ve gözetim ilişkisi Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Modern öncesi dönemde toplumsal denetim ve gözetim pratikleri Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Moderniteye geçiş sürecinde, batı toplumlarında kapatılma olgusu Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Modern toplumlarda teknik gözetim ve kurumsallaşma Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Gözetim pratiklerine ilişkin sosyo-ekonomik kuramlar Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Enformasyon toplumunda gözetim olgusu Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Enformasyon teknolojileri, yeni medya ve küresel enformatik gözetim Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Yeni medya ve gözetim kapitalizmi Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Bauman ve akışkan gözetim Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Günümüz konjonktüründe küresel gözetim ve diğer gözetim pratikleri Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Gözetim etiği ve karşı gözetim olgusu Okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS