Genel Bilgi
Kod | PDRS205 |
Ad | Ana-Baba Eğitimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amaçları şu şekildedir:Öğrencilerin erken çocukluk döneminde yaşanabilen davranış problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması hakkında bilgi kazanmalarını sağlamak. Ebeveynler ile çalışırken sıklıkla karşılaşabilecekleri çocukluk döneminde görülen problemler hakkında bilgi edinmek. Ebeveynlere çocuktaki davranış probleminden bağımsız aktarılması gereken bilgileri edinmek. Çocukluk döneminde görülen davranış problemlerinde uygulanabilecek müdahale stratejilerini öğrenmek.
Dersin İçeriği
Bu derste,öncelikle çocuklarda görülen davranış problemlerinin nasıl tanımlanacağı hakkında bilgi verilir. Ebeveynle çocuk hakkında görüşme yaparken sorulması gereken sorular ayrıntılı bir şekilde anlatılır. Ebeveyn eğitimi kapsamında çocuğa sınır koyma, seçenek sunma, çocukla kaliteli zaman geçirme, birlikte oyun oynamaya dair bilgiler anlatılır. Çocuklarda görülen davranış problemlerinin nedenleri üzerinde durulur. Davranış problemleri, duygusal gelişimle, davranışsal gelişimle ve sosyal gelişimle ilgili olanlar olarak sınıflanır ve her bir gruba ait problem alanı, bu problem durumunda çocukla ve aile ile nasıl çalışılabileceği detaylı biçimde anlatılır.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Aslan Gördesli, M, Çelik, D.B. (2022). Çocuklarla Psikolojik Danışma ve Psikoterapi: Yaygın Sorunlar ve Müdahaleler
Notlar
Aslan Gördesli, M, Çelik, D.B. (2022). Çocuklarla Psikolojik Danışma ve Psikoterapi: Yaygın Sorunlar ve Müdahaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocukluk döneminde görülen davranış problemlerinin nedenlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Ebeveynler ile ilk görüşmede sorulması gereken soruları bilir. |
ÖÇ03 | Ebeveynlere sınır koyma ile ilgili aktarılması gereken konuları bilir. |
ÖÇ04 | Ebeveynlere çocukların gelişimsel özellikleri hakkında aktarılması gereken konuları bilir. |
ÖÇ05 | Ebeveynler ile çalışırken karşılaşabileceği zorlukları açıklar. |
ÖÇ06 | Çocukluk döneminde görülen duygusal gelişimle ilgili problemleri açıklar. |
ÖÇ07 | Çocukluk döneminde görülen duygusal gelişimle ilgili problemlerde aile ile nasıl çalışılması gerektiğini bilir. |
ÖÇ08 | Çocukluk döneminde görülen sosyal gelişimle ilgili problemleri açıklar. |
ÖÇ09 | Çocukluk döneminde görülen sosyal gelişimle ilgili problemlerde aile ile nasıl çalışılması gerektiğini bilir. |
ÖÇ10 | Evlat edinme durumunda yaşanan problemleri açıklar. |
ÖÇ11 | Evlat edinme durumunda anne-babayı nasıl yönlendirmesi gerektiğini açıklar. |
ÖÇ12 | Boşanma durumunda yaşanan problemleri açıklar. |
ÖÇ13 | Boşanma durumunda anne-babayı nasıl yönlendirmesi gerektiğini açıklar. |
ÖÇ14 | Kayıp ve yas durumunda yaşanan problemleri açıklar. |
ÖÇ15 | Kayıp ve yas durumunda anne-babayı nasıl yönlendirmesi gerektiğini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Davranış problemlerinin tanımlanması ve nedenlerinin açıklanması | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Davranış problemlerini etkileyen etmenler ve davranış yönetimi | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Anne-baba ile ilk görüşmenin içeriği | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Ebeveynlere sınır koyma becerilerinin anlatılması | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Ebeveynlere seçenek sunma becerilerinin anlatılması | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Ebeveynlerle çalışırken karşılaşılabilecek zorluklar | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Çocuklarda görülen öfke problemi ve aileler ile nasıl çalışılacağı | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çocuklarda görülen kaygı problemi ve aileler ile nasıl çalışılacağı | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Çocuklarda görülen kıskançlık problemi ve aileler ile nasıl çalışılacağı | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Çocuklarda görülen bağlanma problemi ve aileler ile nasıl çalışılacağı | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Çocuklarda görülen sosyal gelişimle ile ilgili problemler ve aileler ile nasıl çalışılacağı | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma |
13 | Evlat edinme durumunda aileye yardım | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Boşanma durumunda aileye yardım | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Kayıp ve yas durumunda aileye yardım | İlgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |