Genel Bilgi
Kod | BAT124 |
Ad | Bitki Çoğaltma Teknikleri ve Budama |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Aslıhan AĞAR ÖZKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Aslıhan AĞAR ÖZKAYA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki çoğaltma yöntemleri (Generatifve vejetatif) , çoğaltma yöntemleri arasındaki ilişkiler, çelik, daldırma, kollar, mikroçoğaltma ve aşıgibivejetatif çoğaltma yöntemlerinin meyve türlerinde uygulanması ve önemi, vejetatif çoğaltma sırasında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri, meyve ağaçlarında budama hakkında bilgiler edindirmektir.
Dersin İçeriği
Meyve ve sebze türlerinde kullanılabilecek çoğaltma yöntemleri ve budama hakkında genel ve temel bilgiler işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Meyvecilikte Budama Teknikleri Kitabı
Notlar
Öğretim üyesinin hazırladığı ders notları (yerli-yabancı ders kitapları ve makalelerden hazırlanmış)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki çoğaltmanın tanımı açıklar. |
ÖÇ02 | Çoğaltmanın önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Çoğaltım Yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Generatif ve vegetatif çoğaltım yöntemlerinin ilkelerini açıklar. |
ÖÇ05 | Generatif çoğaltma yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Fidanlıkta meyve türlerinin nasıl çoğaltılabileceği açıklar. |
ÖÇ07 | Vejetatif ve generatif çoğaltmanın biyolojik işlevlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Fidanlık kurulacak yerin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ09 | Budamanın önemini, tanımını ve amacı açıklar. |
ÖÇ10 | Budama yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ11 | Budama zamanı önemini açıklar. |
ÖÇ12 | Budama işlemi sonucunda verim ve kalite artışını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel iletişim becerilerini kazanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çoğaltmanın tanımı ve önemi | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çoğaltma yöntemleri | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Generatifve vejetatif çoğaltım yöntemlerinin avantaj ve dezavantajları | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Vegetatif çoğaltım yöntemleri ve amaçları | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Çelikle çoğaltma, çelik tipleri, çelik köklenmesinin fizyolojisi | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Daldırma, kollar ve dip sürgünü ile çoğaltma | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
7 | Aşı ile çoğaltma, aşı ile çoğaltma tekniklerive mikro çoğaltım yöntemleri | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Budamanın tanımı | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Budamanın amacı ve önemi | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
11 | Budamanın fizyolojisi ve esasları | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Budama teknikleri | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Meyve ağaçlarının budanması | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Şekil budaması ve verim budaması | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Gençleştirme budaması ve önemi | Konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |