ILT315 Dijital Medya

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILT315
Ad Dijital Medya
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN


Dersin Amacı

Dijital medyanın ve iletişim teknolojilerinin sosyolojik, ekonomi ve politik boyutu ele alınacak, dijital medyanın iletişim ortamları iletişim çalışmaları çerçevesinde gündelik hayat, medya çalışmaları, kültür ve politikadan beslenilerek irdelenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Dijital medya teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla, gözetim denetim biçimlerinden toplumsal hareketlere, medya düzeninden ekonomiye, gündelik hayattan toplumsallaşmaya ve toplumsal hayata kadar pek çok düzlemdeki rolü gözönünde bulundurularak; yeni medya ile ilgili temel kavramlar, yeni medyanın ekonomi politiği, yeni medyanın gündelik hayat, kimlik ve toplumsal değişmelerdeki rolü, yeni medya ortamları-kullanıcı ilişkisi, yeni medyada yeni habercilik biçimleri, yurttaş gazeteciliği ve alternatif-bağımsız yayınlar, yeni medyadaki iletişim ortamlarına katılım, üretici-kullanıcının haklar ve toplumsal hareketlerdeki rolü ve kullanım biçimleri bağlamında eleştirel düşünme biçiminin geliştirilmesi ve yeni medyanın özgün kullanım biçimleri irdelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. Çev: Ö. Sakin, İstanbul: Kafka Yayınevi POLAT, İ. H. (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni bir medyadan yeni bir yaşam alanına dönüşüm. TRT Akademi, 1(2), 408-424. Ryan, J. (2020) İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Çev. Keleş, B. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitaplığı Bozdağ, Ç. (2017). Türkiye’de Yeni Medya Kullanım Eğilimleri Araştırma Raporu. Kadir Has Üniversitesi. Nelsper, E.J. ve R.Lynon (2016) “Dijital Yerliler Kanıt Nerede?”, Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi. Der. H.Hülür ve C.Yaşın. Ankara:Ütopya. 39-62. Terzioğlu, F . (2020). Dijital Platformların Yaratıcı Düşünce ve Eylem Haliyle Etkileşimine İlişkin Bir Sorgulama. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi , İleti-ş-im Özel Sayı: 5 , 53-70 Binark, M. (2005) “Kimlik/lenme, Dipnotsuz İletişim ve Etnik Laflama Odaları”, İnternet, Toplum, Kültür. (Der.) M. Binark ve B. Kılıçbay, Ankara: Epos Yayınları. 118-138. Alyanak, B. A. (2014). Etnografi ve çevrimiçi etnografi. Mutlu Binark (Der.), içinde, Yeni medya çalışmalarında araştırma yöntem ve teknikleri, 117-164. Bechmann, A, Ess, C. M., Franzke, A., Zimmer, M. (2020) İnternet Araştırmaları: Etik Kılavuz 3.0. Özdemir, M. B. (çev.). Alternatif Bilişim Derneği, E-Kitap. Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Çev: D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı. İstanbul: Nota Bene. Lokke, E. (2018) Mahremiyet: Dijital Toplumda Özel Hayat. Çev. D. Başak. İstanbul:KÜY. Bridle, J. (2020). Yeni Karanlık Çağ: Teknoloji ve Geleceğin Sonu. Çev. K. Güleç. İstanbul: Metis

Notlar

Bauman, Z., & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim. Çev. Elçin Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı. Binark, M., & Bayraktutan, G. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. Kalkedon. Depeli, G. (2015). Kadın Bloggerlar: Yeni Dil, Yeni Kadınlık, Yeni Tartışmalar. Folklor/Edebiyat, 21(83), 271-294.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dijital medya ile ilgili kavramlar hakkında genel bilgiye sahip olur
ÖÇ02 Dijital medyanın ekonomi politiği hakkında bilgi edinir
ÖÇ03 Dijital medyaya eleştirel bakabilme becerisi kazanır
ÖÇ04 Dijital medyanın gündelik hayat, kimlik ve toplumsal değişmelerdeki rolünü irdeler
ÖÇ05 Dijital medya ortamları kullanıcı ilişkisini kavrar ve eleştirel bakabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Dijital medya: Temel kavramlar Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dijital medyanın tarihçesi Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sosyal Ağlar Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sanal Kimlikler Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Gündelik hayat ve dijital medya Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yeni medyada araştırma yöntemleri 1 Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yeni medyada araştırma yöntemleri 2 Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dijital medya ve mahremiyet Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Siyasal alan ve dijital medya Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Toplumsal hareketler ve digital medya Ders materyalleri-okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dijital medyada işbirliği Ders materyalleri - okuma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
14 Dijital medyanın geleceği Proje/sunum hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
15 Öğrenci projeleri/sunumları Proje/sunum hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl sonu sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl sonu sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS