SOSZ306 Sosyal Bilgiler Öğretimi II

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSZ306
Ad Sosyal Bilgiler Öğretimi II
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK


Dersin Amacı

Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan alana özel becerilerin öğretimi

Dersin İçeriği

Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan alana özel becerilerin değişim ve sürekliliği zamanı ve mekanı algılama vb öğretimi okul dışı öğrenme ortamları Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılacak materyal yöntem teknik ve etkinliklerin uygulamalı işlenmesi ölçme ve değerlendirmenin özellikleri ölçme ve değerlendirmede kullanılan teknikler mikro öğretim uygulamaları

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu Sosyal Bilgiler Öğretimi I dersini almaktır.

Kaynaklar

Notlar



Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal bilgiler öğretim programının vizyonunu ve programı etkileyen eğitim felsefelerini bilir.
ÖÇ02 Programın öğrenme alanları altında yer alan kazanımların doğasını kavrar.
ÖÇ03 Bu kazanımlara yönelik öğretim faaliyetleri hazırlar ve uygular.
ÖÇ04 Alan bilgisinin, mesleki becerilerinin ve öz yeterliliğinin farkına varır ve kendini değerlendirir.
ÖÇ05 Kendinin ve akranlarının mesleki yeterliliğini geliştirmek için öneriler getirir.
ÖÇ06 Sosyal bilgiler eğitiminde derse uygun içerikleri uygun yöntemlerle uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Grupların oluşturulması ve öğretim programındaki konuların dengeli bir şekilde öğrencilere dağıtılması. Hangi sınıf düzeyi, konu ve kazanıma ilişkin ders planlarının yapılacağının belirlenmesi için sosyal bilgiler programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bu haftada örnek sosyal bilgiler öğretimi materyallerinin incelenmesi, daha önceden kayıt altına alınmış video çekimlerinden örneklerin izlenmesi (izni alınmış kayıtlar) ve tartışmaya sunularak değerlendirilmesi. Eğitimde olumlu ve olumsuz örnek uygulamalarla ilgili literatür taramasının yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sosyal bilgiler eğitiminde bilgisayar ve internetten yararlanarak; grafik ve tablo okuma becerilerini kullanarak; görsel materyal ve doküman kullanarak sunum yapılması. Sosyal bilgilerde öğrenme alanlarına yönelik kullanılacak görsel materyal ve dokümanların lıstelenmesı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Görsel materyal ve doküman kullanarak; Cumhuriyet ve Atatürkçülük konularıyla ilişkilendirerek; sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylardan faydalanarak sunum yapılması. sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylara yönelık lıteratur taramasının yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylardan faydalanarak sunum yapılması. sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylara yönelık lıteratur taramasının yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Çevre incelemelerinin planlanması ve bunların 4.-8. sınıflarda uygulanan Sosyal bilgiler Öğretim Programından seçilen konularda ilgili hafta sunum yapılması. Çevre incelemelerinin planlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sunumların kayıt altına alınması ve sunuların kayıtlardan tekrar incelenerek öğrencilerin öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden gerek öğretim üyesi gerekse akranları tarafından değerlendirilmesi. çağdaş değerlendirme uygulamaları Kayıt altına alınan ders sunumlarının izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sunumların kayıt altına alınması ve sunuların kayıtlardan tekrar incelenerek öğrencilerin öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden gerek öğretim üyesi gerekse akranları tarafından değerlendirilmesi. çağdaş değerlendirme uygulamaları program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sosyal bilgiler eğitiminde bilgisayar ve internetten yararlanarak; grafik ve tablo okuma becerilerini kullanarak; görsel materyal ve doküman kullanarak sunum yapılması. program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Cumhuriyet ve Atatürkçülük konularıyla ilişkilendirerek; sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylardan faydalanarak sunum yapılması program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Çevre incelemelerinin planlanması ve bunların 4.-8. sınıflarda uygulanan Sosyal bilgiler Öğretim Programından seçilen konularda ilgili hafta sunum yapılması program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sunumların kayıt altına alınması ve sunuların kayıtlardan tekrar incelenerek öğrencilerin öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden gerek öğretim üyesi gerekse akranları tarafından değerlendirilmesi. çağdaş değerlendirme uygulamaları program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sunumların kayıt altına alınması ve sunuların kayıtlardan tekrar incelenerek öğrencilerin öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden gerek öğretim üyesi gerekse akranları tarafından değerlendirilmesi. çağdaş değerlendirme uygulamaları program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğretim uygulamalarının genel değerlendirilmesi. Her bir öğrencinin sürecin sonunda kendini akranlarıyla da karşılaştırarak değerlendirmesi. program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS