SOSZ405 Medya Okur Yazarlığı ve Eğitimi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSZ405
Ad Medya Okur Yazarlığı ve Eğitimi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ ALTIKULAÇ


Dersin Amacı

Bu ders, öğretmen adaylarının bireyin medya karşısındaki konumuna ilişkin farkındalık kazanmalarını, çağdaş medya tüketicisinin sahip olması gereken medya okuryazarlığı yeterliliklerini kazanmalarını ve medya kültürüne eleştirel yaklaşma tutumları geliştirmelerini amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Günümüz Medyasında yer alan tüm iletişim kanalları arasındaki döngünün en iyi şekilde okunması, algılanması ve yorumlanması.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabı - Milli Eğitim Basımevi

Notlar

Eleştirel Medya Okuryazarlığı - Mutlu Binark


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişim kavramını tanımlar ve iletişimi toplumsal, ekonomik ve siyasal boyutları ile ilişkilendirir;
ÖÇ02 İletişim çağı ve kültürel değişmeler arasındaki ilişki ve etkileşimi açıklar;
ÖÇ03 İletişim çağının temel endüstrisi olarak medya endüstrisinin yapısını ve işlevlerini kavrar;
ÖÇ04 Medyanın ekonomi, siyasal ve toplumsal yaşam ve kültür üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini kavrar;
ÖÇ05 Endüstriyel kültürün etkileri ile bireyin kazanması gereken yeni nitelik ve okuryazarlık türleri arasında ilişki kurar;
ÖÇ06 Farklı okuryazarlık türlerini tanımlar ve medya okuryazarlığının önemini kavrar;
ÖÇ07 Medya okuryazarlığının dayandığı temel ilkeleri açıklar, örneklendirir;
ÖÇ08 Medya okuryazarlığının gerektirdiği temel yeterlilik ve becerileri kavrar;
ÖÇ09 Medya okuryazarlığı ve eğitiminin dünya ve ülkemizdeki tarihsel seyrini özetle açıklar;
ÖÇ10 Haberler, reklamlar, sosyal medya, filmler ve diziler üzerinde örnek medya çözümleme ve değerlendirme çalışması yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir 1
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Oryantasyon (Dersin temel kavramları, amacı, içeriği, haftalık planı ve temel kaynakları) Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İletişim çağı Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kültür endüstrisi Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bir kültür endüstrisi üretim aracı olarak medya Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Çeşitli kuramların ışığında medya türleri Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Medyanın ekonomi-politik ve sosyo-kültürel etkileri Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Basın özgürlüğünden haberleşme özgürlüğüne Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ön hazırlık bulunmamaktadır.
9 Kültür endüstrisinin doğurgusu olarak yeni okuryazarlık türleri Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Medya okuryazarlığının dayandığı temel ilkeler Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Medyada kullanıcı denetimi ve medya okuryazarının yeterlilik ve becerileri Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Tarihsel bağlam ve medya okuryazarlığı eğitimi Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Medya Okuryazarlığı Öğretim Programı Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Medya analiz çalışmaları: Haberler ve reklamlar Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Medya analiz çalışmaları: Filmler, diziler ve sosyal medya Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS