Genel Bilgi
Kod | RSMS202 |
Ad | Tasarım Kültürü |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. AŞKIN ŞEN GÖK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. AŞKIN ŞEN GÖK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tasarımın, kültürün ve medeniyetin ne olduğunu, tasarımın kültürler arasındaki farklılıklarını, özelliklerini teorik ve uygulamalı olarak aktarmak.
Dersin İçeriği
Bu derste öncelikle tasarım nedir (İm, sembol, bezeme, bezek, su gibi geleneksel tasar tanımları) sorusundan yola çıkarak, tasarımın kökenini, tarihsel gelişimini, tasarımın görsel dünyasını, kültürler arasındaki benzerlikleri ve farklıları içermektedir. Ayrıca günümüz sanatıyla ilişkilendirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kültür • Terry Eagleton • Can Yayınları Sanat ve Toplum • Herbert Read • Hayalperest Yayınevi
Notlar
Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür • Malcom Bernard • Ütopya Yayınları Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahtarı • Doğan Kuban • YKY Gerçekliğe ve Geleneğe Karşı • Halil Turhanlı • Encore Anadolu Kültüründe Estetik • Necmi Karkın • Ekin Basım Yayın Batıya Göçün Sanatsal Evreleri • Doğan Kuban • İş Bankası Yayınları Sanatlar ve Toplumsal Etkileşim • Mukadder Çakır Aydın • E Yayınları Sanatın Sonundan Sonra • Arthur C. Danto • Ayrıntı Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasarım, kültür, medeniyet, sanat kavramlarını açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Sanat ve tasarım tarihindeki belli başlı eserleri isimleriyle ayırt edebilir. |
ÖÇ03 | Sanat ve tasarım tarihindeki eserleri sanat akımlarıyla ilişkilendirebilir. |
ÖÇ04 | Kültür ve medeniyet kavramlarını tasarımla ilişkilendirebilir. |
ÖÇ05 | Sanat ve tasarım tarihindeki farklı sanatsal tekniklerin kronolojisini özetleyebilir. |
ÖÇ06 | Sanat ve tasarım tarihindeki eserler arasındaki önce-sonra, neden-sonuç ilişkilerini açıklayabilir. |
ÖÇ07 | Tasarım, kültür, medeniyet, sanat kavramlarının günümüzdeki etkilerini açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı tarihi ve çağdaş bağlamlardaki önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına özel öğretim materyalleri geliştirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar alanının temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikler için edindiği bilgisini uygulama çalışmalarında kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat ürünlerinin sergilendiği mekânları öğrenme ve öğretme amacıyla etkin bir biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki öğrencilerin bilme ve anlama becerilerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubu öğrencilerin duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini destekleyecek yaklaşımları açıklar.. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Faklı çağdaş bilgi teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş gruplarından çocukların sanatsal başarılarını teşvik edecek öğretim ve değerlendirme stratejilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Karşılaştığı görsellerin ilettiği mesajları açıklar. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi alanında çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dinleme, işbirliği kurma, empati kurma, kendini ifade etme becerilerini etkin bir biçimde kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasarım nedir (İm, sembol, bezeme, bezek, yanış, su gibi geleneksel tasar tanımları hakkında bilgi | Kaynak araştırması ve bir araya getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tasar tanımlarının örneklendirilmesi | Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kültür ve medeniyet kavramlarının tanımı, örneklendirilmesi | Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Kültür ve Medeniyet kavramlarının yaşantılarımızla ilişkilendirilmesi | Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi (İlk Türkler) | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası |
6 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi (Selçuklu ve Osmanlı ) | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
7 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi (Türkiye Cumhuriyeti) | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi ve bu süreçte kültürle ilişkilendirilmesi | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi, bu süreçte kültürle ilişkilendirilmesi ve değerlendirilmesi | Örnekler üzerinden soru - cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası |
11 | Tasarımın günümüz sanatındaki yeri | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
12 | Tasarımın günümüz sanatındaki yeri ve uygulama alanları | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
13 | Günümüz sanatında tasarım ve kültürün ilişkilendirilmesi | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası |
14 | Günümüz sanatında tasarım ve kültürün ilişkilendirilmesi ve örneklerle incelenmesi | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası |
15 | Günümüz sanatında tasarım ve kültürün ilişkilendirilmesi, örneklerle incelenmesi ve değerlendirilmesi | Örnekler üzerinden soru - cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |