RSMS202 Tasarım Kültürü

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RSMS202
Ad Tasarım Kültürü
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. AŞKIN ŞEN GÖK


Dersin Amacı

Tasarımın, kültürün ve medeniyetin ne olduğunu, tasarımın kültürler arasındaki farklılıklarını, özelliklerini teorik ve uygulamalı olarak aktarmak.

Dersin İçeriği

Bu derste öncelikle tasarım nedir (İm, sembol, bezeme, bezek, su gibi geleneksel tasar tanımları) sorusundan yola çıkarak, tasarımın kökenini, tarihsel gelişimini, tasarımın görsel dünyasını, kültürler arasındaki benzerlikleri ve farklıları içermektedir. Ayrıca günümüz sanatıyla ilişkilendirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Kültür • Terry Eagleton • Can Yayınları Sanat ve Toplum • Herbert Read • Hayalperest Yayınevi

Notlar

Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür • Malcom Bernard • Ütopya Yayınları Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahtarı • Doğan Kuban • YKY Gerçekliğe ve Geleneğe Karşı • Halil Turhanlı • Encore Anadolu Kültüründe Estetik • Necmi Karkın • Ekin Basım Yayın Batıya Göçün Sanatsal Evreleri • Doğan Kuban • İş Bankası Yayınları Sanatlar ve Toplumsal Etkileşim • Mukadder Çakır Aydın • E Yayınları Sanatın Sonundan Sonra • Arthur C. Danto • Ayrıntı Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasarım, kültür, medeniyet, sanat kavramlarını açıklayabilir.
ÖÇ02 Sanat ve tasarım tarihindeki belli başlı eserleri isimleriyle ayırt edebilir.
ÖÇ03 Sanat ve tasarım tarihindeki eserleri sanat akımlarıyla ilişkilendirebilir.
ÖÇ04 Kültür ve medeniyet kavramlarını tasarımla ilişkilendirebilir.
ÖÇ05 Sanat ve tasarım tarihindeki farklı sanatsal tekniklerin kronolojisini özetleyebilir.
ÖÇ06 Sanat ve tasarım tarihindeki eserler arasındaki önce-sonra, neden-sonuç ilişkilerini açıklayabilir.
ÖÇ07 Tasarım, kültür, medeniyet, sanat kavramlarının günümüzdeki etkilerini açıklayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı tarihi ve çağdaş bağlamlardaki önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına özel öğretim materyalleri geliştirir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlar alanının temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özelliklerini açıklar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatın öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikler için edindiği bilgisini uygulama çalışmalarında kullanır. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihi ve çağdaş kültür-sanat ürünlerinin sergilendiği mekânları öğrenme ve öğretme amacıyla etkin bir biçimde kullanır. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki öğrencilerin bilme ve anlama becerilerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubu öğrencilerin duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini destekleyecek yaklaşımları açıklar.. 3
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Faklı çağdaş bilgi teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş gruplarından çocukların sanatsal başarılarını teşvik edecek öğretim ve değerlendirme stratejilerini kullanır. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Karşılaştığı görsellerin ilettiği mesajları açıklar. 3
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimi alanında çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını açıklar. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dinleme, işbirliği kurma, empati kurma, kendini ifade etme becerilerini etkin bir biçimde kullanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tasarım nedir (İm, sembol, bezeme, bezek, yanış, su gibi geleneksel tasar tanımları hakkında bilgi Kaynak araştırması ve bir araya getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Tasar tanımlarının örneklendirilmesi Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Kültür ve medeniyet kavramlarının tanımı, örneklendirilmesi Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Kültür ve Medeniyet kavramlarının yaşantılarımızla ilişkilendirilmesi Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
5 Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi (İlk Türkler) Teorik ve görsel kaynakların toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası
6 Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi (Selçuklu ve Osmanlı ) Teorik ve görsel kaynakların toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
7 Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi (Türkiye Cumhuriyeti) Teorik ve görsel kaynakların toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi ve bu süreçte kültürle ilişkilendirilmesi Teorik ve görsel kaynakların toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi, bu süreçte kültürle ilişkilendirilmesi ve değerlendirilmesi Örnekler üzerinden soru - cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası
11 Tasarımın günümüz sanatındaki yeri Teorik ve görsel kaynakların toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
12 Tasarımın günümüz sanatındaki yeri ve uygulama alanları Teorik ve görsel kaynakların toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
13 Günümüz sanatında tasarım ve kültürün ilişkilendirilmesi Teorik ve görsel kaynakların toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası
14 Günümüz sanatında tasarım ve kültürün ilişkilendirilmesi ve örneklerle incelenmesi Teorik ve görsel kaynakların toparlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası
15 Günümüz sanatında tasarım ve kültürün ilişkilendirilmesi, örneklerle incelenmesi ve değerlendirilmesi Örnekler üzerinden soru - cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 16 16
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS