RSMS204 Yazı

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RSMS204
Ad Yazı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVGİ ARI


Dersin Amacı

Grafik tasarımın önemli bir alt dalı olan tipografiyi anlamak ve harfleri birer tasarım nesnesi olarak ele alma becerisini kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bu derste insanlık tarihi ile paralel olarak gelişim gösteren yazı tasarımı hakkındaki teorik ve pratik bilgilere yer verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yazı ve harfler üzerine daha derin bir bilgiye sahip olmayı istemek.

Kaynaklar

Yazı Nedir Roland Barthes Yazı İnsanlığın Belleği Georges Jean Grafik Tasarım Alain Well   Mor İnek Seth Godin Yaratıcı Özgüven David Kelley ve Tom Kelley İletişim ve Grafik Tasarım Emre Becer Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar Namık Kemal Sarıkavak Tam Benim Tipim Simon Garfield

Notlar

Grafik Tasarım Temelleri Seti 10 Kitap Gavin Ambrose Paul Harris Grafik Tasarımda Görsel Algı Dr. Abdulgani Arıkan Görsel İletişim ve Grafik Tasarım Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü Gavin Ambrose İletişim Sözlüğü Erol Mutlu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Uygarlık tarihi ile yazı arasındaki ilişkiyi kavrar
ÖÇ02 Yazı tasarımının geçirdiği evrimsel süreç hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ03 Tipografinin kendine özgü prensipleri üzerinde derinleşir
ÖÇ04 Harf anatomilerini çözümler
ÖÇ05 Yazı karakterlerini ve tasarımcılarını tanır
ÖÇ06 Harflerin biçimsel farklılıkların tasarım üzerinde yarattığı etkileri fark eder
ÖÇ07 Bir font tasarlamak için gerekli temel teknik bilgilere sahip olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı tarihi ve çağdaş bağlamlardaki önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına özel öğretim materyalleri geliştirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlar alanının temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özelliklerini açıklar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatın öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerini kullanır. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikler için edindiği bilgisini uygulama çalışmalarında kullanır. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihi ve çağdaş kültür-sanat ürünlerinin sergilendiği mekânları öğrenme ve öğretme amacıyla etkin bir biçimde kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki öğrencilerin bilme ve anlama becerilerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. 1
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. 5
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubu öğrencilerin duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini destekleyecek yaklaşımları açıklar..
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Faklı çağdaş bilgi teknolojilerini kullanır. 5
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş gruplarından çocukların sanatsal başarılarını teşvik edecek öğretim ve değerlendirme stratejilerini kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Karşılaştığı görsellerin ilettiği mesajları açıklar. 5
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimi alanında çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dinleme, işbirliği kurma, empati kurma, kendini ifade etme becerilerini etkin bir biçimde kullanır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriğinin ve işleyiş biçiminin tanıtılması, dönem projesinin verilmesi. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Proje Temelli Öğrenme
2 Yazının tarihçesi ile ilgili konu anlatımı ve proje hakkında örneklerin gösterilmesi Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Yazının tarihçesi ile ilgili konu anlatımı ve eskizlerin görüşülmesi Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Yazının tarihçesi ile ilgili konu anlatımı ve eskizlerin görüşülmesi II Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Harf anatomi çözümlemesine dair eskizlere devam edilmesi. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Harf anatomi çözümlemesine dair eskizlerin sonuca yöneltilmesi Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Harf anatomi çözümlemesine dair eskizlerin sonuçlandırılması. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Proje / tasarım, Ödev, Performans değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Ödev, Yazılı Sınav
9 Kavram- tipografi ilişkisine dair projenin tanıtılması. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Yazı karakterleri ile ilgili konu anlatımı ve seçilen yazı karakterleri üzerinde ilk eskizler. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Yazı karakterleri ile ilgili konu anlatımı ve seçilen yazı karaktleri üzerinde ikinci eskizler. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Yazı karakterleri ile ilgili konu anlatımı ve seçilen yazı karakteri üzerinde üçüncü eskizler. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Seçilen yazı karakteri ve kavramlar arasındaki ilişkinin geliştirilmesi. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Kavram- tipografi ilişkisinin olgunlaştırılması. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Kavram- tipografi çalışmalarının sonuç noktasında netleştirilmesi. Anlatım- Proje temelli pratik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje / tasarım, Ödev, Performans değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje teslimi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS