Genel Bilgi
Kod | RSMS204 |
Ad | Yazı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVGİ ARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVGİ ARI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Grafik tasarımın önemli bir alt dalı olan tipografiyi anlamak ve harfleri birer tasarım nesnesi olarak ele alma becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu derste insanlık tarihi ile paralel olarak gelişim gösteren yazı tasarımı hakkındaki teorik ve pratik bilgilere yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yazı ve harfler üzerine daha derin bir bilgiye sahip olmayı istemek.
Kaynaklar
Yazı Nedir Roland Barthes Yazı İnsanlığın Belleği Georges Jean Grafik Tasarım Alain Well Mor İnek Seth Godin Yaratıcı Özgüven David Kelley ve Tom Kelley İletişim ve Grafik Tasarım Emre Becer Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar Namık Kemal Sarıkavak Tam Benim Tipim Simon Garfield
Notlar
Grafik Tasarım Temelleri Seti 10 Kitap Gavin Ambrose Paul Harris Grafik Tasarımda Görsel Algı Dr. Abdulgani Arıkan Görsel İletişim ve Grafik Tasarım Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü Gavin Ambrose İletişim Sözlüğü Erol Mutlu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uygarlık tarihi ile yazı arasındaki ilişkiyi kavrar |
ÖÇ02 | Yazı tasarımının geçirdiği evrimsel süreç hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Tipografinin kendine özgü prensipleri üzerinde derinleşir |
ÖÇ04 | Harf anatomilerini çözümler |
ÖÇ05 | Yazı karakterlerini ve tasarımcılarını tanır |
ÖÇ06 | Harflerin biçimsel farklılıkların tasarım üzerinde yarattığı etkileri fark eder |
ÖÇ07 | Bir font tasarlamak için gerekli temel teknik bilgilere sahip olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı tarihi ve çağdaş bağlamlardaki önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına özel öğretim materyalleri geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar alanının temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikler için edindiği bilgisini uygulama çalışmalarında kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat ürünlerinin sergilendiği mekânları öğrenme ve öğretme amacıyla etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki öğrencilerin bilme ve anlama becerilerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | 1 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubu öğrencilerin duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini destekleyecek yaklaşımları açıklar.. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Faklı çağdaş bilgi teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş gruplarından çocukların sanatsal başarılarını teşvik edecek öğretim ve değerlendirme stratejilerini kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Karşılaştığı görsellerin ilettiği mesajları açıklar. | 5 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi alanında çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dinleme, işbirliği kurma, empati kurma, kendini ifade etme becerilerini etkin bir biçimde kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin ve işleyiş biçiminin tanıtılması, dönem projesinin verilmesi. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Yazının tarihçesi ile ilgili konu anlatımı ve proje hakkında örneklerin gösterilmesi | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Yazının tarihçesi ile ilgili konu anlatımı ve eskizlerin görüşülmesi | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Yazının tarihçesi ile ilgili konu anlatımı ve eskizlerin görüşülmesi II | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Harf anatomi çözümlemesine dair eskizlere devam edilmesi. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Harf anatomi çözümlemesine dair eskizlerin sonuca yöneltilmesi | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Harf anatomi çözümlemesine dair eskizlerin sonuçlandırılması. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Proje / tasarım, Ödev, Performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Kavram- tipografi ilişkisine dair projenin tanıtılması. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Yazı karakterleri ile ilgili konu anlatımı ve seçilen yazı karakterleri üzerinde ilk eskizler. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yazı karakterleri ile ilgili konu anlatımı ve seçilen yazı karaktleri üzerinde ikinci eskizler. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yazı karakterleri ile ilgili konu anlatımı ve seçilen yazı karakteri üzerinde üçüncü eskizler. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Seçilen yazı karakteri ve kavramlar arasındaki ilişkinin geliştirilmesi. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kavram- tipografi ilişkisinin olgunlaştırılması. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kavram- tipografi çalışmalarının sonuç noktasında netleştirilmesi. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje / tasarım, Ödev, Performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje teslimi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |