Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Özel gereksinimli bireylere yönelik görsel sanatlar eğitiminin, çalışma esnasında veya sonucunda öğrencinin bireysel yapısına bağlı olarak genel yaklaşım içerisinde: kapsamlı akademik becerileri bilme ve yapabilme düzeyi, problem çözme becerileri, öğrenme sorumluluğu ve motivasyonu (güdümü), fikir üretme ve sonuçlarını yaşamaya başlama, bağımsız düşünme ve harekete geçme, kendi kişiliği ve işbirliğine yönelik beceriler, yönergelerin uygulanması, dikkat ve odaklanma, yapılan işi sahiplenmek ve gurur duymak, sanatsal bilgi ve beceri, şahsına yönelik davranış ve düşünce geliştirme, dikkat (yoğunlaşma), iş alışkanlıkları, yaşam becerileri gibi beceri ve davranışların kazandırılmasını amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders; sanat, sanat eseri ve sanatçı kavramlarının ne olduğunun öğrenilmesi ve engellilik olgusunu ele almış sanatçıların incelenmesi; insan, eğitim, sanat eğitimi ve görsel sanatlar eğitimi kavramlarının ne olduğunun öğrenilmesi, normal ve normal dışı özellik gösteren bireylerin ne olduğunun bilinmesi ve algılama yapılarının öğrenilmesi; engelli bireyler için görsel sanatların ne olduğu, gerekliliği ve öneminin bilinmesi, normal gelişim gösteren bireyler için uygulanan görsel sanatlar eğitimine benzeyen ve ayrılan yönlerinin ne olduğu, teknik ve yöntemlerin tanınması; çok-alanlı yaklaşımların öğrenilmesi, eğitim ve terapi amaçlı kullanım yapılarının öğrenilmesi; engelli bireylere yönelik uyarlama araçlarının ve düzenlemelerin öğrenilmesi, uygulama sürecinde kullanılan uygulama aşamalarının öğrenilmesi; kayıt formunun geliştirilmesi, kaydının tutulması ve belgelendirilmesini içerir.
Dersin Ön Koşulu
Hayır
Kaynaklar
Görsel Sanatlarda Özel Eğitim Yöntemleri, Vedat Özsoy-Ali Osman Alakuş, Pegem Akademi yay. 2018. Görsel Sanatlar Eğitimi, Vedat Özsoy, Pegem Akademi Yay., 2015
Notlar
Merkezi Kütüphane
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Engelli çocukların eğitiminde görsel sanatlar eğitiminin gerekli olduğunu kavrar. |
ÖÇ02 | Görsel sanatlar eğitiminin engelli çocukların motor becerilerinin gelişiminde etkili olduğunu bilir. |
ÖÇ03 | Görsel sanatlar dersi ile engelli çocukların motor/beceri anlamında eksik/olumsuz olan yönlerinin geliştirilebileceğini düşünür. |
ÖÇ04 | Görsel sanatlar dersinde öğrenilen becerilerin diğer derslerin öğretiminde de etkili olduğunu düşünür. |
ÖÇ05 | Görsel sanatlar eğitimi, engelli çocukların iletişim becerilerine yardımcı olduğunu düşünür. |
ÖÇ06 | Görsel sanatlar dersi ile engelli çocukların cesaretini ve kendine olan güvenini artırdığını düşünür. |
ÖÇ07 | Engelli çocukların görsel sanatlar eğitimi ile rahatladıklarını düşünür. |
ÖÇ08 | Görsel sanatlar dersini engelli bireylerin grup ile çalışmasını sağlayarak sınıf arkadaşlarıyla kaynaşmasını, çalışma beceri ve alışkanlığını artırmasını hedefler. |
ÖÇ09 | Bireysel farklılıklara saygı duymayı öğrenir |
ÖÇ10 | Bireysel farklılıklara göre ders içeriğini planlamayı öğrenir. |
ÖÇ11 | Bireysel farklılıklara göre ders ortamını oluşturmayı öğrenir. |
ÖÇ12 | Bireysel farklılıklara göre öğrencilerin kaynaşmasını sağlamayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı tarihi ve çağdaş bağlamlardaki önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına özel öğretim materyalleri geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar alanının temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özelliklerini açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikler için edindiği bilgisini uygulama çalışmalarında kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat ürünlerinin sergilendiği mekânları öğrenme ve öğretme amacıyla etkin bir biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki öğrencilerin bilme ve anlama becerilerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubu öğrencilerin duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini destekleyecek yaklaşımları açıklar.. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Faklı çağdaş bilgi teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş gruplarından çocukların sanatsal başarılarını teşvik edecek öğretim ve değerlendirme stratejilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Karşılaştığı görsellerin ilettiği mesajları açıklar. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi alanında çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dinleme, işbirliği kurma, empati kurma, kendini ifade etme becerilerini etkin bir biçimde kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Özel öğretim kavramının açıklanması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Özel öğretim gereksinimli bireyler. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Özel öğretim gereksinimli bireylerde görsel sanatlar öğretimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Özel öğretim gereksinimli bireylere yönelik ders planlanması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
5 | Ders ortamı, işlenişi, sınıfın nasıl kaynaştırılması. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Öğrencilerin mikro öğretim etkinliklerinin belirlenmesi-1 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
7 | Öğrencilerin mikro öğretim etkinliklerinin izlenmesi ve tartışılması-1 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Rol Oynama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Öğrencilerin mikro öğretim etkinliklerinin belirlenmesi-2 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
10 | Öğrencilerin mikro öğretim etkinliklerinin izlenmesi ve tartışılması-2 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
11 | Öğrencilerin mikro öğretim etkinliklerinin belirlenmesi-3 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
12 | Öğrencilerin mikro öğretim etkinliklerinin izlenmesi ve tartışılması-3 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
13 | Öğrencilerin mikro öğretim etkinliklerinin belirlenmesi-4 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
14 | Öğrencilerin mikro öğretim etkinliklerinin izlenmesi ve tartışılması-4 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
15 | Genel tekrar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |