Genel Bilgi
Kod | RSMS402 |
Ad | Sanat Eleştirisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİMET KESER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NİMET KESER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretmen adaylarının farklı sanat eleştirisi modellerini öğrenmelerini ve bu modelleri çağdaş sanat eserlerine uygulayabilme becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders, sanat kuramları çerçevesinde sanat eserlerini inceleyerek eleştirel düşünmeyi geliştirme, sözlü ve yazılı olarak sanat eserini yorumlayabilme ve değerlendirebilme etkinliklerini ve derslerini içerir. Ayrıca öğrencilerin çağdaş sanat eserlerine ilişkin felsefi düşüncelerini geliştirmeleri teşvik edilir. Sanat eleştirisinin görsel sanatlar eğitimindeki yeri ve önemi üzerinde durmayı içerir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Nimet Keser, Sanat tarihi ve Sanat Eleştirisi Metodolojileri. Terry Barrett, Öğrenciler İçin Bir Eleştiri Rehberi
Notlar
Sanat eleştirisi makaleleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanat eleştirisini tanımlar. |
ÖÇ02 | Sanat eleştirisi ile sanat tarihi arasındaki farkları açıklar. |
ÖÇ03 | Sanat eleştirisinin bir disiplin olarak biçimlenme sürecini açıklar. |
ÖÇ04 | Önde gelen sanat eleştirmenlerini tanır. |
ÖÇ05 | Farklı sanat eleştirisi metodolojilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Görsel sanatlar dersinde kullanabilecek sanat eleştirisi modellerini açıklar. |
ÖÇ07 | Farklı yaş gruplarına uygun sanat eleştirisi modellerini belirler. |
ÖÇ08 | Bir sanat eserini incelerken hangi sanat eleştirisi metodolojisinin/modelinin tercih edilmesi gerektiğini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı tarihi ve çağdaş bağlamlardaki önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına özel öğretim materyalleri geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar alanının temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikler için edindiği bilgisini uygulama çalışmalarında kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat ürünlerinin sergilendiği mekânları öğrenme ve öğretme amacıyla etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki öğrencilerin bilme ve anlama becerilerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubu öğrencilerin duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini destekleyecek yaklaşımları açıklar.. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Faklı çağdaş bilgi teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş gruplarından çocukların sanatsal başarılarını teşvik edecek öğretim ve değerlendirme stratejilerini kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Karşılaştığı görsellerin ilettiği mesajları açıklar. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi alanında çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dinleme, işbirliği kurma, empati kurma, kendini ifade etme becerilerini etkin bir biçimde kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanat eleştirisinin tanımı. Sanat eleştirisi ile sanat tarihi arasındaki ilişki: benzerlikler ve farklılıklar. | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sanat tarihi ve sanat eleştrisinin erken örneklerinin incelenmesi | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Antik dönemden 20. Yüzyıla sanat eleştirisinin gelişimi ve öncüleri. | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Profesyonel eleştirmenler tarafından kullanılan sanat eleştirisi metodolojileri: Biyografik, üslupsal, formalist metodolojiler. | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Profesyonel eleştirmenler tarafından kullanılan sanat eleştirisi metodolojileri: İkonografik-ikonolojik, sosyal-tarihsel, feminist metodolojiler. | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Okul çocukları tarafından kullanılabilecek sanat eleştirisi modelleri: Feldman ve Taylor modelleri | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Okul çocukları tarafından kullanılabilecek sanat eleştirisi modelleri: Anderson ve Barrett modelleri | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Feldman modeliyle analizi | Örnek eleştiri metinleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Taylor modeliyle analizi | Örnek eleştiri metinleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Anderson modeliyle analizi | Örnek eleştiri metinleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Barrett modeliyle analizi | Örnek eleştiri metinleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrencilerin ilkokul öğrencilerine yönelik hazırlamış oldukları eleştiri etkinliğinin tartışılması | Eleştiri formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
14 | Eleştiri modellerinin karşılaştırılması | Eleştiri formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
15 | Öğrencilerin ortaöğretim öğrencilerine yönelik hazırlamış oldukları eleştiri etkinliğinin tartışılması | Eleştiri formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |